Regjeringens ran av Bærum

Regjeringen har foreslått endringer i kommunenes inntektsutjevnings-system. For Bærum innebærer forslaget at kommunen fratas ytterligere en halv milliard kroner av egne skatteinntekter. Fra 2026 må Bærum hvert år sende 2,6 milliarder kroner til andre deler av landet. Forslaget vedtas i Stortinget i juni ved hjelp av stemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV. Regjeringens forslag går langt ut over inntektsutjevningsutvalgets anbefalinger og kom som lyn fra klar himmel.

Konsekvensene vil bli dramatiske for Bærums innbyggere. Det er ikke mulig å kutte en halv milliard i et driftsbudsjett på rundt 13,5 milliarder fra et år til det neste uten at det går ut over tjenestetilbudet. Hvilke tjenester som må kuttes som følge av regjeringens politikk vil det først være mulig å svare på når kommunedirektøren har snudd alle steiner og lagt frem sine forslag til utgiftsreduksjoner. Men at et plutselig kutt i denne størrelsesorden vil ramme sårbare og svake grupper sier seg selv.

Aps gruppeleder i Bærum, Thilde Børsum, forteller i Budstikka 30. mai at hun har vært i møte med representanter fra Arbeiderpartiet på Stortinget om regjeringens forslag. «Vi fikk gode tilbakemeldinger og er glad for at Arbeiderpartiet sentralt har satt av mye tid til Bærum Arbeiderparti i det siste», sier hun. Hva i alle dager betyr det? Det hjelper ingenting for Bærums innbyggere at lokale folkevalgte tilbringer dagene med kaffeslabberas på Stortinget når de ikke oppnår et eneste gjennomslag. Regjeringens politikk ligger fast, Bærum skal flås.

Børsum peker også i intervjuet på at mange Høyre-ordførere andre steder i landet er fornøyde med regjeringens forslag. Det er nytale på nivå med Sannhetsministeriets propaganda i George Orwells «1984». Det er Arbeiderpartiet – ikke Høyre – som leder regjeringen og fører en politikk som nå fratar Bærum muligheten til å drive forutsigbar økonomistyring. Høyres politikk er å styrke kommunerammen, ikke å rane noen få for å smøre det tynt ut over resten.

I et innlegg publisert på NRK Ytring 29. mai jubler sentralstyremedlem i Senterungdommen, Dordi Lerum, over at også Oslo fratas nær en halv milliard av sine inntekter. «Jeg er drit lei Oslo-folk som klagar over si store naud», skriver Lerum. Dette er altså tonen fra Arbeiderpartiets nærmeste politiske allierte og regjeringspartner. Oslo har et driftsbudsjett på om lag 100 milliarder kroner hvert år. Inntektskuttet Bærum påføres er enda større enn Oslos.

Bærum er et pressområde med høye kostnader, blant annet som følge av knapphet på arealer. Kommunen har i likhet med andre byer og bynære områder store kostnader knyttet til sosiale utfordringer som utenforskap og integrering, rus og psykisk helse og ungdomskriminalitet. Kommunens innsats for å imøtegå dette vil svekkes dramatisk som følge av regjeringens politikk. Arbeiderpartiets prioriteringer er blitt en ulykke for Bærum. Det bør kommunens innbyggere merke seg før neste års stortingsvalg.