Russ, russefester og Bærum kommunes posisjon

Russ og russefeiring lokalt har vært tema i flere avisinnlegg de siste ukene. De aller fleste er enige i at det å arrangere russefester ikke er en kommunal oppgave. Likevel inviterte vi russen til et møte tidlig i desember, sammen med rektorer, kommunalsjefer og politi. Vi ønsket å vite hva russen hadde planlagt og hva de ønsket hjelp med, men samtidig gi klare føringer om hva som måtte på plass for at man skulle få arrangere noe lokalt. Rådet fra politisk side var at russen måtte samordne seg og lage et russestyre, og selv ta kontakt med noen som kunne stå som arrangører av russekroer og russefester.

Da vi møtte russen igjen i slutten av januar hadde Sandvika Folkebad ved Martin Schilde sagt ja til å ha russekroer.  Russen hadde også etablert god kontakt med noen som kunne tenke seg å arrangere russefest på Kadettangen. Fra politisk side heier vi på det arbeidet som er gjort, og vi vil være positive til å stille Kadettangen til disposisjon for et russearrangement om man får en ansvarlig søker som oppfyller kravene som politi og kommune må stille. Når det gjelder lokal russefeiring som fremmer innenforskap og inkludering, tror jeg alle ønsker det. Noen mener at buss må inngå i en slik inkludering, andre vil si at busser ikke er inkluderende. Det får vi diskutere videre. Kanskje må man kompromisse noe her for at alle skal bli rimelig fornøyde.

Jeg har også deltatt på et foreldremøte den siste uken. Russeforeldrene ønsker en del endringer som bussforbud og russetid etter eksamen. Det får være opp til nasjonale myndigheter å vurdere. Som pappa til en som er russ neste år, vet jeg hva jeg mener. Man får også med seg en del om hva som skjer i russemiljøet som bekymrer meg. Vi foreldre må ha en god dialog med våre barn om russetiden, og om vi klarer å påvirke barna til å la være å velge en russetid med utgifter på 60-70-80.000, tror jeg de fleste vil takke oss i etterkant. Vi foreldre er de viktigste i barnas liv og har noe å si frem til 18-årsdagen i det minste, men også etterpå.

Russen selv må eie sin russetid og må legge rammene for hva som skal til for å få til en mer lokal og inkluderende russetid. Jeg ble veldig glad da jeg leste i Budstikka at en av de kloke russepresidentene   vi har møtt to ganger, Michael Nasby, sa at russekroen var blitt en suksess og at de hadde fått til lokale klassevorspiel og russekro i nøytrale klær. Med lav inngangspris og studentpriser i baren har også Folkebadet bidratt til å få til en lokal russekro som ble en suksess for 500 ungdommer. Takk til alle involverte! Dette skal gjentas i mars etter hva jeg kan forstå – fantastisk bra!

Det blir spennende om man får til en russefest på Kadettangen til våren. Tiden er knapp og mye må på plass. Ikke minst økonomi. Jeg håper mange vil bidra slik at dette kan bli et lokalt arrangement uten at det skal koste for mye. Kommunen vil også se på muligheten for å bidra.

Hvis vi om to-tre år kan si at vi i 2024 sammen begynte en reise for en mer lokal, rimelig og hyggelig russetid der buss ble mindre viktig, har vi fått til noe riktig og viktig. Jeg føler at bærumsrussen 2024 er flott ungdom som ønsker endring og mer inkludering fremover. Jeg ønsker dere en fantastisk russetid!