Skivebom fra NHO Transport

Jon H. Stordrange og Jofri Lunde fra NHO Transport skriver i Budstikka 30. mai at Statens vegvesens beslutning om å stenge kollektivfeltet for elbiler er riktig. Den konklusjonen er neppe alle NHOs medlemmer enige i.

NHO Transport er en bransjeorganisasjon for busselskaper, skinnegående transport og taxier. Innlegget er med andre ord skrevet på oppdrag fra den ene interessegruppen som nyter godt av stengingen. Samtidig stamper næringsdrivende fra hele hovedstadsregionen i kø og artikkelforfatterne er åpenbart på kollisjonskurs med andre bransjeorganisasjoner i NHO-systemet som representerer virksomheter som taper milliarder av kroner på kaoset.

Mediene renner over av historier om bedrifter og folk som rammes. Håndverkere og servicevirksomheter som er avhengige av å bruke bil i jobben kommer seg ikke frem. Folk som tidligere kjørte sammen til arbeid i kollektivfeltet må bruke flere biler for å få hverdagen til å gå rundt. Barn som ikke rekker fotballkampen på grunn av ettermiddagsrushet. Dette er eksempler på konsekvensene av beslutningen Stordrange og Lunde støtter.

De to artikkelforfatterne oppfordrer undertegnende til å be våre partikollegaer i Oslo og Akershus om å styrke kollektivtilbudet som svar på køkaoset, men burde vite at de to fylkeskommunene ikke er gitt økonomisk handlingsrom til å sette inn flere busser eller styrke t-banetilbudet. Akershus fylkeskommune har sendt brev til Samferdselsdepartementet og bedt om penger, men blir møtt med øredøvende taushet av regjeringen.

Det Høyre i Oslo og Akershus har gjort er å fremforhandle en ny Oslopakke 3-avtale som vil sørge for at Fornebubanen ferdigstilles, gir mer penger til vedlikehold av trikk og bane, nytt signalsystem og 338 millioner friske kroner til drift av kollektivtransporten hvert år fremover. I tillegg er det lagt inn planleggingsmidler til etappe 2 av E18 Vestkorridoren, noe som var helt nødvendig etter at regjeringen nullet prosjektet i sin nasjonale transportplan.

Fremfor å gjøre seg til talerør for én særinteresse bør NHO støtte opp under Bærum Høyres arbeid for å at næringslivet skal kunne skape verdier, at folk skal kunne komme seg på jobb og at Norge får en ny regjering neste år.