Sommer i Bærum

Det kan være fristende å dra langt av sted for å se og oppleve noe i sommer. Husk at det for de fleste av oss er masse uoppdaget også i Bærum!

Kortreiste opplevelser kan senke tempoet både for små og store, i tillegg til at det koster mindre – og ikke minst er det bedre for klimaet − enn å reise langt av gårde.

En dagstur til en av øy­ene i Bærumsskjærgår­den på en godværsdag gir sommerfølelse som sit­ter i lenge. Telttur og over­natting i Bærumsmarka er et fint barndomsminne for mange av oss – og abso­lutt noe vi kan videreføre til generasjonene som kommer etter.

Bærum har så mye å by på! Lange, lyse sandstren­der, et fantastisk øyrike, Bærumsmarka med mar­kahytter og uendelige tur­muligheter – både til fots og med sykkel. En topp­tur til Kolsåstoppen med fantastisk utsikt over store områder. Turstiene elve­langs, enten det er langs Lomma, Øverlandselva, eller Lys akerelva. Pile­grimsleden.

Vi har en rekke små mu­seer, som Kultur på hjul, Lommedalsbanen, Emma Hjorth museet og ikke minst Grinimuseet, hvor det er mye å lære om vår nære historie. Og vi har et museum i verdensklasse, Henie Onstad Kunstsen­ter, som denne sommeren blant annet viser utstillin­gen Atlanterhavet.

På Bærums Verk fin­ner du også det historiske handelsstedet – hvor han­del, kultur og håndverk er knyttet tett sammen.

Restauranter og kaféer av alle slag finner du i hele Bærum. Uansett hva planene dine er i som­mer, så håper jeg du også tar deg tid til å utforske noe du ikke har prøvd før i hjemkommunen din. Du finner flere tips i juniut­gaven av Bæringen.

Riktig god sommer!