Trygge fylkesveier både på lang og kort sikt

Solum og Antun, som representerer MDG i Akershus fylkesting, svarer i Budstikka 26. januar på et innlegg som Garntangen og jeg skrev om veivedlikehold på våre fylkesveier. De skriver innledningsvis at vi er enig om mye. «Det er fortvilende når det blir store problemer på veiene og i kollektivtrafikken. Beredskapen knyttet til snømåking og uvær bør styrkes.»!
Det er flott.

Det jeg tror også vi kan være enig om er at Akershus skal ha et godt og velfungerende kollektivtilbud og at fylket skal legge til rette for at flere vil og kan reise kollektiv. Både for å kunne nå våre klima mål, men også for at flest mulig skal kunne ferdes trygt, sikkert og effektiv rund i vårt fylke. Å komme seg fra der man er til dit man skal er viktig for folk i sin hverdag.

Det vi nok er litt uenig om hvis jeg forstår det riktig, er i synet på vei og veivedlikehold. Det er i dag et betydelig etterslep på våre fylkesveier. Det er på disse veien bussene kjører, nødetatene opererer og hvor hjemmetjenesten kjører.  Etter dette fylkesrådets mening er det avgjørende at disse veiene er trygge å kjøre på. Derfor er det viktig at fylkestinget i budsjettet for 2024 styrker posten til veivedlikehold på 38 millioner kr.

Det at bussene har gode og trygge veier å kjøre på er viktig for å utvikle et enda bedre kollektivtilbud.

Det hjelper ikke med billige bussbilletter hvis folk ikke tør å ta bussen.