Trygge fylkesveier koster penger

Forrige ukes snøvær viste oss hvor sårbare vi er når infrastrukturen ikke fungerer. Busser, tog og trikker ble innstilt i hele Akershus og Gardermoen var stengt for all trafikk i flere timer. Folk kom seg ikke hjem fra skoler og arbeid, og de ble i beste fall sterkt forsinket til gjøremål og reiser.

Terje Hegge er fylkestingsrepresentant og varamedlem til kommunestyret.

Det var et utall av ulykker og samfunnsøkonomisk tør vi ikke en gang å tenke på hva det kostet oss. Vi så, og opplevde, hvordan både kommunens og fylkeskommunens folk jobbet nærmest døgnet rundt for å holde veiene åpne, fremkommelige og så trygge som mulig for alle oss som ferdes på dem.

Denne uken er det varslet en ny runde i forbindelse med mildvær og i dag mandag 22. januar har det vært speilet krevende. Det måkes, saltes og strøs, likevel bes vi om ikke å kjøre bil denne mandagen, uten at det er strengt tatt nødvendig.
Erfaringene fra forrige ukes snøkaos gjør at Akershus fylkeskommune gjør det de kan for å holde flest mulig unna veiene på de verste dagene og fylkeskommunen har gått til det oppsiktsvekkende skritt å stenge alle videregående skoler og tannhelseklinikker, i tillegg til at fylkeskommunens ansatte er pålagt hjemmekontor!

«Det er alvor når vi sier at folk skal holde seg unna veiene», uttaler fylkesråd for samferdsel i Akershus fylkeskommune Håkon Snortheim (H) til sin lokalavis Romerikes Blad søndag. Veiene han refererer til er de fylkeskommunale veiene. Her i Asker og Bærum, er det mange av veiene bussene kjører på og de helt store problemene ventes å bli overvann, som fryser på bakken.

Vi har et vedlikeholdsetterslep på fylkesveiene våre på hele 4,5 milliarder kroner, det er et enormt beløp! Likevel foreslo SV, Rødt og MDG å redusere budsjettet til Drift- og vedlikehold av fylkesveiene med 168 millioner. Senterpartiet og AP ville ikke stemme for de 38 millionene Høyre, Frp, Krf og Venstre økte budsjettet med. Det forundrer oss at disse partiene ikke tenker sikkerhet for innbyggerne i kommunene i Akershus.
38 millioner kroner utgjør blant annet mange, hardt tiltrengte stikkrenner for å lede bort overvann, i tillegg til at vi får penger til å bytte veibelysninger til LED-armaturer. God belysning er økt sikkerhet, spesielt i dårlig vær.

Og dårlig vær blir det mer av, det vet vi! Da vil vi ha så trygge veier som mulig og vi må innse, og godta, at det koster penger.

Terje Hegge (Bærum) og Waldemar R. Garntangen (Asker)
Fylkestingsrepresentanter Akershus Høyre og medlemmer av komité for samferdsel og mobilitet