Tilstedeværelse og kompetanse fremfor skolemat

Bodø kommune står overfor store økonomiske utfordringer i tiden fremover. Vi er nødt til å prioritere nøye hva hver enkelt krone skal gå til.

Nylig la kommunedirektøren frem et forslag til hvordan kommunen kan spare penger på barnehage- og skolekapasitet som ikke blir benyttet. Flertallet i denne saken bestående av Ap, Sp, SV, KrF og Rødt, valgte å stemme imot de aller fleste forslagene.

Nå melder Utdanningsforbundet at som en konsekvens av vedtaket har skolene blitt bedt om å spare inn ytterligere 17 millioner. Det sier seg selv at 17 millioner ikke kan kuttes uten at det innebærer kutt i antall lærere i Bodøskolen.

På samme tid rulles et av Arbeiderpartiets valgkampløfter ut i skolene – gratis skolemat. I år ligger det an til at alle 10. klassingene får tilbud om gratis skolemat i Bodø, tre ganger i uken. Det er i budsjettet bevilget 4 millioner kroner til dette årlig fra 2023.

Mange har problemer med å forstå at man pøser ut millioner til dyre valgløfter når skolene utsettes for enorme krav til innsparinger. Høyre mener det er svært uansvarlig og lite fremtidsrettet å kvitte seg med kompetanse og tilstedeværelse i Bodøskolen, samtidig som man kjøper inn mat og bruker store ressurser på noe de aller fleste klarer å ordne selv.

Gode og trygge læringsmiljøer på skolene tar det lang tid å bygge opp. Det er ikke for sent å snu. Høyre vil fortsette å prioritere den viktigste ressursen elevene våre har i skolen – nemlig lærerne.

Joakim Sennesvik, gruppeleder Bodø Høyre