Viktige gjennomslag i Bodø-budsjettet

8. desember behandlet bystyret i Bodø budsjett og økonomiplan 2023-2026. Vi fikk dessverre ikke vedtatt vårt helhetlige budsjettforslag, men fikk noen viktige gjennomslag likevel.

I tilknytning til budsjettet behandler også bystyret såkalte verbalforslag. Disse har ikke nødvendigvis direkte økonomiske konsekvenser for kommunen, men gir retning for hva kommunen skal jobbe med fremover.

Høyre fremmet flere verbalforslag, og en del av disse ble vedtatt med støtte fra Frp, Venstre, Rødt og Thor Arne Angelsen (uavhengig representant i bystyret).

Disse forslagene fra Høyre ble vedtatt:

Bofellesskap for personer med funksjonsnedsettelser.

Bystyret viser til etablering av privateid bofellesskap for personer med funksjonsnedsettelser. (HO6). Det skal lages rutine for å kartlegge behov og realisere flere lignende prosjekter. Målet er å sikre personer med behov for døgnbemanning muligheten for å bo i privateide bofellesskaper med base.

Rehabilitering av skoler

Flere skoler i Bodø har behov for rehabilitering. Bystyret ber kommunedirektøren snarest mulig komme med en sak til bystyret med sikte på å komme i gang med rehabilitering av skoler.

Boligsosialt løft

Bystyret ber kommunedirektører utrede hvordan kommunale tomter kan være et virkemiddel i realisering av boliger til boligsosiale formål, eksempelvis gjennom festeavtaler i samarbeid med private aktører. Bystyret ber om en sak om dette.

Foreslått kutt i ikke-lovpålagte stillinger

Med bakgrunn i usikkerhet knyttet til budsjettforslag og tiltaksbeskrivelse når det gjelder Barne-og familieenheten er det viktig å sikre en opprettholdelse av alle de ikke-lovpålagte stillingene kommunedirektøren har foreslått å kutte i Barne- og familieenheten. Bystyret ber om at Utekontakten, foreldreveileder og alle de 8 psykisk helserådgiverne opprettholdes.

Økt startlånsramme

Bystyret har et ønske om å øke startlånrammen, og ber derfor kommunedirektøren undersøke muligheten for dette gjennom dialog med Husbanken. Kommunedirektøren bes komme tilbake til bystyret med status for forespørselen om økning av startlånrammen.