Bergensbanens forkortelse er mer enn samferdsel – det handler også om beredskap
Dagens regjering ønsker ikke at Bergensbanen skal forkortes – Ringeriksbanen skal utsettes på ubestemt tid. Det er ikke bare et signal om lav politisk vilje til å satse på tog og grønn transport, det er også et farlig signal når det gjelder nasjonal beredskap og sikkerhet, skriver Benedicte Heieren Hundhammer, gruppeleder Ringerike Høyre og stortingskandidat, Bård Heio, Nesbyen Høyre og stortingskandidat, Inger Kammerud, foreningsleder Ringerike Høyre og Hanne Lindbak Haatuft, gruppeleder Hol Høyre.

Oberstløytnant Palle Ydstebø påpekte nylig i Dagsavisen (14.06.2025) at Ringeriksbanen ville vært et viktig grep for å styrke forbindelsen mellom Øst- og Vestlandet – utenom Oslo. I dag går nesten all jernbanetrafikk mellom landsdelene gjennom hovedstaden. Hvis Oslo rammes av en krise, enten det er naturkatastrofe, cyberangrep, sabotasje eller noe annet, kan hele togforbindelsen mellom landsdelene bli satt ut av spill. Det er en sårbarhet vi ikke kan leve med i lengden.
Vi har hørt politikere snakke mye om hvor viktig beredskap er. Men fine ord hjelper lite hvis vi ikke handler. Skal vi vente til krisen kommer, eller skal vi gjøre noe før det er for sent? Bergensbanens forkortelse – Ringeriksbanen er ikke et luksusprosjekt. Det handler om å skape robusthet i infrastrukturen vår. Det handler om å sikre forsyningslinjer, mulighet for militær forflytning og styrket beredskap i en tid hvor sikkerhetssituasjonen i Europa er mer uforutsigbar enn på lenge.
Vi må slutte å snakke om hva vi skulle ha gjort etter neste krise. Bergensbanens forkortelse – Ringeriksbanen burde vært under bygging for lengst. At den fortsatt utsettes er et svik mot både fremtidens klima og dagens sikkerhetsbehov.
Skal vi følge nøye med – eller skal vi handle? Tiden for nøling er over.