Buskerud får mindre mens oppgavene vokser
Regjeringens budsjett skyver fylkene bakover, skriver fylkesordfører Tore Opdal Hansen
Statsbudsjettet for 2026 gir Buskerud fylkeskommune lavere inntekter enn forventet og reduserte muligheter til å satse på samferdsel, kollektivtransport og kompetanse.
– Dette budsjettet tar oss fra vondt til verre. Staten ser rett og slett ikke de store utfordringene fylkeskommunene står midt i. Eksempelvis i kollektivtrafikken.
Med det nye inntektssystemet, som kom i 2024, får Buskerud betydelig lavere inntekter per innbygger enn landsgjennomsnittet. Samtidig som vi skal levere de samme tjenestene, med samme kvalitet. Forskjellen utgjør om lag 700 millioner kroner i året. Vi skal altså løse de samme oppgavene som andre fylker, men med 700 millioner kroner mindre å rutte med. Dette er langt fra rimelig.
Totale frie inntekter for Buskerud er anslått til 4,274 milliarder kroner i 2026. Det er 16 millioner lavere enn fylkeskommunens egne beregninger. Samtidig øker kostnadene på samferdsel, uten at staten følger opp.
– Nye kollektivkontrakter har en prisvekst på om lag 30 prosent. Når regjeringen ikke kompenserer fylkene for dette, må vi i verste fall se på nye rutekutt.
Det er i Statsbudsjettforslaget satt av belønningsmidler til Buskerudbyen på kr 125 mill. kr forutsatt at det inngås en avtale, mens søknaden var på kr 147 mill. Det betyr at ambisjonene på kollektivtransport ikke kan innfris om forslaget blir vedtatt av Stortinget.
– Vi hadde håpet på en styrking, ikke en svekkelse, av et samarbeid som faktisk leverer resultater. Buskerudbyen har vært et forbilde for statlig og lokalt samarbeid om gode transportløsninger. Når staten strammer inn her, svekkes mobiliteten for folk flest.
Han peker på at kuttet i tilskudd til lærebedrifter på nasjonalt nivå, på 153 millioner kroner, er et signal i feil retning.
– Når Norge allerede mangler arbeidskraft, burde vi gjøre alt for å få flere unge inn i arbeid, ikke færre.
Regjeringen øker bruken av oljepenger med 45 milliarder kroner neste år, men budsjettet gir ingen reell styrking av fylkenes eller kommunenes handlingsrom. Bildet av at vi har en rik stat og flere fattige kommuner og fylkeskommuner forsterkes.
Et lyspunkt i budsjettforslaget er bevilgningen til Vikersund Hoppsenter. Driftstilskuddet økes og indeksreguleres og er i forslaget til sammen 10,8 millioner kroner i 2026. Dette gjør at anlegget går fra en svært anstrengt til en mer bærekraftig økonomi.
– Vi i Buskerud løfter i lag. Men vi trenger medvind, ikke motvind fra staten!