Høyre vil fortsatt ha vinteråpent over Imingfjell

I 2020 behandlet Viken fylkesting Regional plan for Hardangervidda. Da foreslo Høyre at man skulle ha et fireårig prøveprosjekt med vinteråpen vei over Imingfjell. Dessverre fikk ikke Høyre flertall for forslaget, men vi gir ikke opp kampen nå som vi går inn i nye Buskerud.

Senterpartiet har nylig sendt ut pressemelding om at de er for en vinteråpen vei over Imingfjell. Det er en gladmelding for oss i Høyre. I Viken fylkesting i 2020 fremmet Høyre et forslag om å få vinteråpen vei mellom Nore og Uvdal og Tinn, over Imingfjell. Det sa fylkestinget i Viken nei til blant annet fordi bare 8 av Senterpartiets 12 representanter ikke støttet forslaget til Høyre, sier Simen Murud fra Kongsberg, Høyres 3. kandidat ved fylkestingsvalget i Buskerud.

Høyre har ikke endret syn i denne saken. Vi ønsker vinteråpen vei. Dette er en sak vi vil ta opp igjen i fylkestinget i Buskerud og vi kan da få flertall for saken i neste periode. Spesielt om Senterpartiet nå samlet støtter vårt forslag.

Høyre går fortsatt for at det åpnes for et fireårig prøveprosjekt med vinterbrøyting over fjellet. Det regner vi med at Frp og KrF også gjør, som i 2020, sier Murud.