La elevene bestemme selv

Kommune- og fylkestingsvalget 11. september blir også et valg av inntaksordning for de videregående skolene. Du finner private videregående skoletilbud på Geilo, i Hole og flere i Drammen. Elevene skal etter vår mening kunne velge mellom forskjellige offentlige og private skoler i fylket.

Vår politiske hovedmotstander og partiene på venstresiden mener det er i drøyeste laget at elevene skal få velge. Elevene skal få velge linje, men der stopper også valgfriheten. Elevene skal gå på den skolen som er nærmest, og private tilbud vil de ikke ha. Selv om de fleste elever velger nærmeste skole mener vi det er viktig at elevene har valgfrihet.

Det som er veldig spesielt i debatten om inntaksregler, er at de partiene som er imot fritt skolevalg ofte er for at 16-åringene skal ha stemmerett. De skal kunne være med på å bestemme hvilken vei samfunnet skal ta, men ikke sin egen vei i det samme samfunnet.

Motstanderne av fritt skolevalg omtaler ofte det som «karakterbasert opptak» men sannheten er at nærskoleprinsippet også er karakterbasert opptak. La meg gi deg ett eksempel: Inntaksstatistikken for skoleåret 2022-2023 viser at elektro og datateknologi ved Kongsberg videregående skole hadde 60 ledige plasser og 65 søkere. Det betyr at de som søkte på elektro og datateknologi måtte konkurrere basert på karakterer, og noen kom ikke inn. Dette til tross for at nærskoleprinsippet var gjeldende, nærskoleprinsippet er ingen nærskolegaranti. Det finnes slike eksempler på alle vgs. og regioner i fylket.

Nå skal det sies at ingen inntaksordning er perfekt, men i valget mellom ordningene, mener vi at elevenes egne ønsker og ambisjoner er viktigere enn adressen de bor på. Derfor ønsker Høyre å innføre fritt skolevalg i videregående skole i Buskerud, med garanti mot lang reisevei. Da får elevene mulighet til å velge seg den skolen og det tilbudet de selv ønsker. Det er ikke ukjent at partier på venstresiden har problemer, når temaene er individets frie valg, valgfrihet, frihet og det å kunne bestemme selv. Fritt behandlingsvalg ble eksempelvis nylig avviklet.

Jeg har til nå ikke møtt på en eneste elev eller forelder som har startet et bredt engasjement for at nærhet til et tilbud, skal telle mer enn friheten til å kunne velge. Jeg har derimot møtt mange elever og foreldre som støtter opp om fritt skolevalg. Det er vel også rimelig demokratisk at elevene får ta avgjørelser for egen fremtid – ikke at fylkespolitikerne gjør det, når avgjørelsen dreier seg om hvilken videregående skole elevene kan gå på.