Skolen skal snakkes opp, ikke ned
Høyre vil at læreren og skoleledelsen må få de virkemidlene som trengs for å opprettholde ro og orden i klasserommet, skriver Kristin Ørmen Johnsen og Victoria Elisabeth Cavallini Kristoffersen.

Ja vi har utfordringer i den norske skolen, men de er løsbare. Skolen er ikke et mislykket prosjekt slik en kan få inntrykk av fra enkelte hold, den er tvert imot den største og mest avgjørende faktor for sosial utjevning. Skolen skal snakkes opp ikke ned. Norges aller største ressurs er våre hoder, de er vår mulighet til å finne smarte løsninger. Det er ikke olje eller fisk, eller kraft, det er vår humankapital, vår skaperevne vi skal leve av.
Da må vi ha en god skole der kunnskap og læring er i fokus. Norge ligger i forkant av mange land når det gjelder økning i antall som tar fagskoleutdanning og universitetsutdanning. Vi kan nå tilegne oss kunnskap hele livet. I dagens samfunn er det ingen som kan utdanne seg én gang og være skolert for hele sitt arbeidsliv. Høyre sørget for at det er ingen aldersgrense for å fullføre videregående skole.
Vi vil at eleven skal dyrke sine interesser og faglige styrker, og derfor tillate flere videregående profilskoler. Det kan være innenfor realfag, yrkesfag og språkfag.
Et solid kunnskapsgrunnlag gir elever de beste muligheter i liver til å skape sin egen fremtid. Da må det være ro i klassen, læreren må få bruke tiden til å undervise og ikke mesteparten av timen til å holde ro og orden og løse konflikter. Skjermtiden og mobilbruk i skolen skal ned. Grunnskolen skal være mobilfri. Høyre vil at læreren og skoleledelsen må få de virkemidlene som trengs for å opprettholde ro og orden i klasserommet. Vi ønsker flere yrkesgrupper inn i skolen som bistår i å skape et godt læringsmiljø.
I tillegg må vi fortsette å kartlegge kvaliteten i skolene våre, slik at vi har kunnskap om individuelle forskjeller mellom skolene våre. Er det store forskjeller i resultater og kvalitet på skoler innad i fylket eller kommunen må vi vite hvorfor, slik at vi kan jobbe systematisk med å utjevne forskjellene. For det skal ikke ha noe å si om du går på skole i Åsen eller Svelvik, eller Drammen for din mulighet til å lykkes. Skolen skal holde god kvalitet uansett. Høyre vil derfor stille krav om at alle kommuner skal ha systemer og verktøy for å forbedre kvaliteten i skolene.
Dette jobber Drammen kommune nå med. Denne høsten har vi bedt kommunedirektøren om å utarbeide en helhetlig plan for kvalitetsoppfølging i barnehagene og skolene våre, med konkrete indikatorer og evaluering av tiltak, slik at vi sikrer at kvaliteten på skolene og barnehagene våre fortsetter å være høy og at forskjellene mellom skolene er lav.
Det er først når vi vet hvordan det står til på den enkelte skole, kan vi sette i langsiktige tiltak som virker. Eksempelvis må vi vite hvorfor noen skoler har dårligere resultater i matematikk enn andre – først da kan tiltak settes inn. Kan det være at skolen har mye fravær, eller mangler skolen kvalifiserte lærere?
Vi vil derfor ha oversikt over fravær på alle nivå i skolene, og selvsagt opprettholde fraværsgrense i Videregående skole.
Mange lærere og skoleledere har trange budsjetter som de får utrolig mye ut av. Kommune og fylkes økonomien er blitt dårligere under det Rødgrønne styre. Høyre vil prioritere tid til kompetanseutvikling hos skoleledelsen og lærere.
Innenfor høyere utdanning er det for få som utdanner seg innenfor realfag. Lærerutdanningene trenger flere søkere. Det grønne skifte, digitaliseringen og AI vil kreve realfagskompetanse. Rapporter fra OECD har i mange år vist at norske elever mangler matematikkunnskaper, og naturfagskunnskaper.
Vi må styrke elevenes kunnskaper i realfagene, det vi vi gjøre ved å styrke vitensentrene og øke antallet naturfagstimer med én time i uka på 8.–10. trinn. Elever som henger etter i fag på skolen må få hjelp som hjelper. Tiltakene skal evalueres. Høyre vil stille strengere krav om at elever med rett til individuelt tilrettelagt opplæring skal få hjelp av ansatte med spesialpedagogisk kompetanse.
Kunnskapsskolen krever tiltak på flere plan; ro i klassen, hjelp som hjelper til de som henger etter, måling av skoleresultater og videreutdanning for skoleledelse og lærere.
For skolen skal snakkes opp, ikke ned.