Verbalforslag fra H, FrP, KrF, INP og V til årsbudsjett og økonomiplan 2025-2028
Fylkestinget i Buskerud skal jobbe for mer innenforskap. Dette kan bety mange ting, men det trengs politisk vilje til å gjennomføre tiltak som vil merkes i befolkningen. I Høyre, FrP, KrF, INP og Venstres forslag til budsjett er følgende endringer gjort i talltabellen.
Reduserte utgifter og økte inntekter
Det legges til grunn en reduksjon på 1% på driftsrammen til Samfunn, plan og tannhelse og 3% på driftsbudsjettet til samferdselsavdelingen. I tillegg tas det en 7% reduksjon i politisk område, samtidig som antallet fylkestingsrepresentanter reduseres etter fylkestingsvalget i 2027. Videre forutsetter fylkestinget i budsjettet at Brakar AS tar regningen for omstillingsprosessen med å ta kollektivselskapet tilbake inn i basisorganisasjonen. Fylkestinget reduserer derfor rammetilskuddet til Brakar med 2 MNOK. Videre korrigeres investeringsbudsjettet. 106 MNOK i gjeld overføres til Akershus fylkeskommune, samt en investering på Kongsberg videregående skole korrigeres grunnet at investeringen allerede er gjennomført.
Samferdsel
Partiene Høyre, Frp, KRF, INP og Venstre ønsker å prioritere samferdselsfeltet på tiltak som har effekt for befolkningen og øker derfor bevilgningene til fylkesvei og kollektiv med 25 millioner kroner hver.
Prisene på ungdomskort og billetter i Brakar har over flere år hatt lav prisutvikling. For å være med på å finansiere et bredere tilbud økes billettprisene med 5% utover normert prisvekst. Ungdomskortet har også vært fredet for prisvekst de seneste årene, og får nå en økning på 100 kroner fra 1.1.25. Dette fordi ungdommer i fylket er prisgitt at det faktisk går en buss for å kunne delta aktivt på fritidsaktiviteter og andre sosiale møteplasser. De 19 MNOK som kommer i økte inntekter ved økte billettpriser går uavkortet til å styrke kollektivtilbudet, sammen med 6 MNOK i friske midler. Veivedlikeholdet får også 25 MNOK i friske midler.
Vedlikeholdsetterslepet på Buskeruds fylkesveier er stort. Buskerud er et langstrakt fylke der gode veier er avgjørende for at folk kan ferdes, enten det er på buss eller egen privatbil. Derfor har Høyre, FRP, KRF, INP og Venstre valgt å sette av 25 MNOK i friske midler for å redusere veivedlikeholdsetterslepet. Dette bidrar til at innbyggere i hele fylket kan ferdes tryggere.
Kultur
Fylkestinget ber om at det settes av 100.000 innenfor kulturbudsjettet til markeringer av frigjøringsjubileet. Det er i 2025 80 år siden Norge ble frigjort og dette vil bli markert flere steder i Buskerud. Sak legges frem for hovedutvalget for kultur i første møte i 2025. I tillegg styrkes Buskerudmuseet med 1 million kroner som tilføres kulturavdelingen i budsjett. Buskerudmuseet har et særskilt ansvar for formidling av vår kulturarv.
Opplæring
Innenfor opplæring settes det av 6,1 MNOK i 2025 til videreføring av opplæringstilbud. Fylkeskommunedirektøren får fullmakt til å selge Strømsø videregående skole. Før salg bør eiendommen ferdig reguleres slik at man kan få maksimal utnyttelse av tomt og bygninger. Videre styrkes elevveiledertjenesten på de videregående skolene Det avsettes 1 million kroner til dette formålet.
Fylkeskommunedirektøren fremlegger sak for hovedutvalg for opplæring for hvordan ordningen skal innrettes. Videre settes det av penger til å sikre en videreføring av tilskuddet til kantinene på de videregående skolene, ekstra tillitsvalgtressurs, ekstra hovedvernombudsressurs og tilskuddet til Elevorganisasjonen
Generelt
1. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren legge frem en sak som belyser mulighetene for innsparinger ved konkurranseutsetting av tjenester som renhold, byggdrift og andre områder der fylkeskommunen leverer tjenester som kan settes ut på anbud.2.
2. Fylkestinget ber fylkesdirektøren legge frem en sak om KS sin modell for medlemskontingent for fylkeskommuner da denne er urimelig høy. Saken skal belyse ulike alternativer for å løse oppgavene på en billigere måte.
Samferdsel
3. Buskerud fylkeskommune gjennom Brakar skal redusere markedsføring til et minimum og styre midlene mot flere busser/avganger.
4. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren legge til rette for bærekraftige reisevaner i sentrumsstrøk der sykkel og gange kan være et reelt alternativ til privatbil.
5. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren prioritere utbygging av trygg sykkelparkering ved offentlige bygg og knutepunkter for å fremme sykkel som transportmiddel i sentrale deler av Buskerud.
6. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren legge til rette for flere pendlerparkeringsplasser på fylkesveier i umiddelbar nærhet til kollektivknutepunkt.
7. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren søke staten om å få teste pendlerfradrag for syklende i Buskerud som del av en statlig prøveordning.
8. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren støtte «Hjertesone»-prosjektet for å sikre tryggere skoleveier gjennom etablering av sikre stopp- og hentesoner og tiltak som oppmuntrer til gange og sykling.
9. Fylkestinget forutsetter at prosjektet «Trafikksikker fylkeskommune» i Buskerud Fylkeskommune ledes av Hovedutvalget for samferdsel.
10. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren utrede hvordan fylkeskommunen kan sørge for at alt kollektivtilbud som allerede går i rute mellom klokken 10.00 og 14.00 på hverdager gjøres gratis for barn og unge under 16 år.
11. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren om å oppheve de vernerettigheter Buskerud Fylkeskommune har ansvar for, for veikrysset Tranbykrysset i Lier kommune.
12. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren om en sterkere forankring, medvirkning og samarbeid med relevante eksterne aktører, slik som næringsliv, organisasjoner og statlige aktører knyttet til kollektivtilbud, vei-investeringer og vedlikehold i Buskerud. Hensikten med en sterkere kobling er å utforske muligheter for offentlig – privat samarbeid for medfinansiering, eller nye innovative løsninger for vei-infrastruktur og fremtidens kollektivtilbud.
13. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren sørge for at mest mulig av gjenværende egenkapital i kollektivselskapet etter overdragelsen avsettes på kollektivfond.
14. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren utrede et anbud med en selvfinansiert ekspressbuss fra Kongsberg til Oslo. Bussen skal ha maks 4-5 stoppesteder på veien inn, og skal gå minimum 1-2 ganger i timen mellom 06.00-09.00. Det bes om at det opprettes en dialog med kommunene om gode parkeringsmuligheter tilknyttet til de utvalgte stoppestedene.
15. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren utrede muligheten for digital styring av veibaner for å bedre trafikkflyten for person- og kollektivtrafikk.
16. Fylkestinget er positive til bruk av ferje i Drammensfjorden.
Opplæring
17. Kantinene på de videregående skolene i Buskerud skal et variert og godt tilbud. Det skal legges vekt på at det selges de varer som elevene etterspør.
18. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren legge frem en sak om en sak der det vurderes om vi skal ta ombudet for barn og unge i Viken tilbake til Buskerud og gå ut av dagens samarbeid.
19. Fylkestinget ber om en sak til politisk behandling senest første halvår 2026 om mulige måter å organisere skoler og samarbeid på tvers av skoler i Buskerud fylkeskommune. Herunder eventuelle sammenslåinger av skoler, effektivisering av administrative nivåer, faglig og pedagogisk samarbeid i nettverk på tvers av skoler, campusmodeller og/eller samarbeid i form av nettskoletilbud. Fordeler og ulemper ved ulike løsninger bør komme tydelig fram. Det forutsettes at arbeidet synliggjør fordeler og ulemper ved ulike løsninger, at medbestemmelse på alle nivåer ivaretas og at endringer kan iverksettes i 2027. Hovedutvalg for opplæring skal involveres tidlig for å sikre god forståelse av intensjonen med bestillingen.
20. I tilpasningen av skoletilbudet til den demografiske utviklingen ønsker fylkestinget en sak som synliggjør muligheten for å redusere utdanningstilbudet på studiespesialiserende for å redusere nedtrekket på yrkesfaglige studieretninger.
21. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren utrede muligheten for en langsiktig tilstedeværelse i Helseparken på Brakerøya, i samarbeid med Helseparken og Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Målet er å etablere en klynge for helsefaglig utdanning og forskning som inkluderer videregående skole, fagskole og universitet.
22. Ber fylkeskommunedirektøren komme tilbake til fylkestinget med en vurdering om modellen «Fremtidens skole» kan utvides til også å romme restaurant og matfag i samarbeid med næringen
23. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren vurdere hvordan man kan øke inntekter ved bruk av skogsmaskin til vg2 Skog på Kongsberg vgs, eller erstatte skogsmaskin med simulator og økt bruk av YFF. Fylkestinget forutsetter at det tas en diskusjon med næringslivet i dette arbeidet og avklaring i løpet av første halvår 2025.
24. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren gå i dialog med den lokale bil-næringen i Kongsberg for å sikre en lærling-garanti og hvordan vi kan ha større samhandling mellom næringsliv og skole med avklaring første halvår 2025.
25. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren gå i dialog med lokale interessenter rundt vg2 Drone for å redusere kostnader knyttet til leie, innkjøp av utstyr og lignende med avklaring første halvår 2025.
26. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren ha en gjennomgang av kostnadsbildet til utdanningstilbudene i hele fylket, for eksempel Musikk, dans og drama, og se hvordan man kan redusere kostnadene ved tilbud samtidig som de leverer opplæringstilbud i tråd med lov og forskrift med mål om en generell reduksjon av rammen til opplæringstilbud med 5%
27. Fremtidig leiebehov for voksenopplæringsplasser forutsettes dekkes av optimalisering av eksisterende eiendomsmasse.
28. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren gå i dialog med NDLA om å innføre krav for innlogging ved bruk. Dersom dette ikke lar seg gjøre ønsker fylkestinget en sak som belyser medlemskapet av NDLA.
29. Fylkestinget ber om en sak som synliggjør organiseringen av UngInvest AIB, både lokalisering, nedslagsfelt og administrasjon, med mål om å sikre mer politisk kunnskap og at tjenesten er så effektivt organisert som mulig.
Kultur
30. Fylkeskommunedirektøren bes gå i dialog med Viken Barne- og Ungdomsråd angående forvaltning av fylkeskommunale tilskuddsordninger til regionale barne- og ungdomsorganisasjoner med mål om at Buskerud skal ha samme organisering og oppgaveoverføring til Viken Barne- og Ungdomsråd som de har i Akershus og Østfold.
31. Brageteateret er en viktig kulturaktør i Buskerud, og en nøkkelaktør i arbeidet med den kulturelle skolesekken. Fylkeskommunedirektøren bes gå i dialog med staten om den overordnede finansieringen av Brageteateret med mål om at staten skal oppfylle sine fulle 70 % av finansieringen.
32. Fylkeskommunedirektøren bes fremme en sak for Hovedutvalg for Kultur, Idrett og Folkehelse om mulighetene som ligger i den norske deltakelsen i Kreativt Europa, og hvordan fylkeskommunen veileder kulturaktører i Buskerud på søknad av internasjonale midler til kulturprosjekter. Buskerud Fylkeskommune har også et ansvar i å veilede søkere til nasjonale tilskuddsordninger innenfor kunst- og kulturfeltet.
33. Fylkeskommunedirektøren bes fremme en sak for Hovedutvalg for Kultur, Idrett og Folkehelse og Hovedutvalg for Opplæring om hvordan fylkeskommunens skolelokaler bedre kan stilles til disposisjon for lokale og regionale kultur- og idrettsaktører på kveldstid og i helgene. Saken skal belyse eventuelle økonomiske konsekvenser og andre eventuelle hinder for at skolene kan tilgjengeliggjøres for kulturen, idretten og frivilligheten.
34. I de tilfeller der statlige aktører bevilger midler og samtidig forutsetter fylkeskommunale bidrag uten at disse er behandlet politisk, skal søknad om statlig fullfinansiering umiddelbart oversendes bevilgende statlig myndighet fra fylkeskommunen. Den statlige myndighet skal samtidig varsles om at fylkeskommunen vil avslå søknad om fylkeskommunale midler.
35. Ved forslag eller vedtak om vern av bygninger eller andre kulturminner i privat eie, skal fylkeskommunen ha en aktiv veiledningsplikt overfor tiltakshaver.
36. Buskerud sitt område for kultur skal ha et stort fokus på innenforskap i alt vi gjør. Det skal tilrettelegges og prioriteres for aktiviteter og utstillinger som også tiltrekker seg barn, unge og eldre.
Næring og innovasjon
37. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren komme tilbake til fylkestinget med en sak om kjøp av statusundersøkelse av tenner og munn som kan utføres av eksisterende, private tannleger i de kommuner som mangler eller vil mangle en fylkeskommunal tannklinikk.
38. Fylkeskommunedirektøren bes komme tilbake med en sak som viser hvordan fylkeskommunen veileder lokalt og regionalt næringsliv i hvordan de kan søke nasjonale og internasjonale midler til tiltak og nye initiativ.
Talltabell