Barn og unges oppvekstmiljø: Foreldrekafe på Råholt ungdomsskole

31. mai inviterte FAU ved Råholt ungdomsskole til dialogmøte mellom foreldre og politikere, for å snakke om ungdomsmiljøet; på godt og vondt.

Nina Kristengård og Stian Frank fra Eidsvoll Høyre var blant politikerne som deltok på «Foreldrekafé – et åpent dialogmøte med politikere og foresatte», i regi av FAU på Råholt ungdomsskole.
Et fantastisk tiltak av foreldregruppa på RUSK.

Samfunnet i stort – og lokalt – er et resultat av enkeltmennesker, familier, frivillige og deres samhandling. Det bygges nedenfra med frihet og ansvar som grunnmur. Dette er en av de 10 ideologiske grunnene som Høyre baserer sin politikk på.

Nå og da får vi åpenbare bevis på at nettopp dette er riktig og viktig. Det fikk Høyres ordførerkandidat Nina Kristengård og Stian Frank oppleve da de besøkte Foreldrekafeen ved Råholt ungdomsskole (RUSK) onsdag 31. mai. Her hadde en gruppe frivillige foreldre fra FAU satt i gang en møteplass som et lavterskeltilbud til alle foresatte ved skolen. Kveldens møte var satt av til dialog med politikere og hverandre rundt hva som kan gjøres for å ytterligere styrke det gode miljøet som utvikler seg ved RUSK.

Mye positivt i ungdomsmiljøet, men ufortjent negativt fokus i media

De foresatte var klare i sin tilbakemelding på at ungdomsmiljøet ved RUSK hadde et ufortjent dårlig rykte. Her pekte de spesielt på at media kun var interessert i negative saker som åpenbart gir klikk og hissige kommentarfelt. Det går stort sett ganske bra i Eidsvoll, men vi er enige om at vi er dårlige på å markedsføre og informere om aktiviteter og det som skjer i bygda. Mange nye eidsvollinger vet ikke om alt som skjer.

Vi fikk også snakket litt om ungdomsproblematikken på Råholt. Det har blitt mye bedre i det siste, og det samarbeides godt med politiet og utekontaktene spesielt. Dette har virket forebyggende. Likevel er det en liten gruppe som faller utenfor og som gjør seg synlige i negativ forstand. Vi må ikke glemme at disse også trenger tilhørighet og et sted å være. Alle er ikke like opptatt av organisert idrett eller ungdomshuset, selv om det nok har gjort at mange i sørbygda har fått et godt tilbud etter skolen.

Tredoblet økonomisk støtte til frivilligheten i Eidsvoll

På spørsmål om hva Høyre mener må til, pekte vi på frivillighetens rolle i å fylle ut tomrommet mellom skole og hjem. Vi i Høyre går til valg på å tredoble finansieringen av frivilligheten i Eidsvoll, noe vi tror vil gi vesentlig mer tilbake i form av gode tilbud og opplevelser for barn og ungdom.

Rundt skolen snakket vi om å bygge gode robuste lag rundt eleven, læreren og de foresatte. Ett av tiltakene vi jobber for i den forbindelse, er å ansette miljøterapeuter på alle skolene. Du kan lese mer om hvordan Eidsvoll Høyre vil jobbe for å løfte alle elever her.

Foreldrene på RUSK var veldig klare på at det må stilles større krav til foreldrene. Alt kan ikke løses av kommune eller frivillighet; noe skjer mellom mennesker som deler lokalsamfunn. Vi i Høyre kunne ikke vært mer enige. Samtidig er det viktig å erkjenne at ikke absolutt alt er bra og strålende. Noen faller utenom, og de faller ofte hardt. Vi i Høyre mener utenforskap ikke skal tolereres, og vi alle må sørge for at de få som sliter tungt må fanges opp.

Det var flott å møte så mange engasjerte foreldre, og vi applauderer det gode initiativet de har tatt gjennom dialogkafeen. Nå er det opp til oss som politikere og samfunn å følge opp.