Eidsvoll Kommune må bli mer attraktiv

Vi må tørre å si det, Eidsvoll kommune gjør det dårligere enn vi ønsker på en rekke undersøkelser i kommune-Norge. Dette gjelder Ungdata, Unicef sin undersøkelse, kommunebarometeret, nasjonale prøver med flere.

Over ett stort spekter av områder i kommunen finnes det rom for store forbedringer.

Potensielle Eidsvollinger og næringslivet er ikke blinde for denne fakta, og det styrer til stor del hvem som ønsker å bosette eller etablere seg i kommunen vår. Eller forbli i kommunen vår.

Dette er utfordringer som ikke lar seg løse fort, men krever ett langsiktig innsats og vilje til å ha søkelys på forbedringer over lang tid. Å gjøre kommunen mer attraktiv sett i sammenheng med å satse på utbygging av en god variasjon av eneboliger og andre boligformer vil sørge for ett godt samfunn med aktive innbyggere og stabile gode inntekter.

Ett langsiktig perspektiv vil være fordelaktig for kommunen vår. En slik innsats bør ligge til grunn for alle små og store beslutninger vi gjør, både politisk og administrativt. Vi bør alltid tenke at «Innbyggerne i Eidsvoll skal MINST ha det bedre enn de fleste!».

Følgende forslag ble fremmet av Høyre i siste Kommunestyre før jul:

Kommunestyret ber Administrasjonen systematisk vurdere og analysere alle relevante undersøkelser og målinger som dekker Eidsvoll kommune, og med bakgrunn i dette utarbeide målsetninger med konkrete tiltak som for å bedre kommunens tjenestetilbud, og gjøre Eidsvoll Kommune til den mest attraktive bo- og næringskommunen i vår region.

Vedtatt!