En god barnehage for alle barn

Gode opplevelser i barnehagen er starten på en god oppvekst i Eidsvoll. Da er det avgjørende at barnehagene har plass til alle som trenger det, at de som jobber i barnehagen har gode vilkår og høy kompetanse, og at hvert enkelt barn blir sett og møtt ut fra deres individuelle behov.

Kapasitet

Høyre vil ha løpende barnehageopptak – og rett på barnehageplass fra fylte ett år!

For å få til dette, må vi ta i bruk alle gode krefter: både offentlige og private barnehagetilbud. Eidsvoll kommune har allerede hatt et godt samarbeid med private barnehager i mange år, noe som har vært avgjørende for at vi har kunnet tilby barnehageplass til de fleste familier som har ønsket det. Vi mener også at dette samarbeidet har bidratt til å øke kvaliteten i barnehagene, da det gir familier mer valgfrihet til å velge et tilbud som passer dem best. Med veksten i befolkningen, er vi nødt til å fortsette å bygge ut kapasiteten for å opprettholde et godt tilbud med stor nok kapasitet – enten det gjelder offentlige, private eller ideelle barnehager. Per i dag har vi ikke en god plan for å møte det økende kapasitetsproblemet i Eidsvoll kommune. For eksempel har vi ikke dekning i Ås skolekrets, noe som gjør at barna må kjøres til barnehager lenger unna hjemmet. Eidsvoll er en langstrakt kommune, og for travle familier hjelper det lite å få tilbud om barnehageplass i motsatt enda av der man bor. Det er med andre ord viktig å øke kapasiteten til riktig tid, og sørge for god dekning i hele kommunen.

Kvalitet

Det er viktig at alle barnehagene har høy kvalitet, og barnehagene i Eidsvoll skal være blant landets beste. For å oppnå det må barnehagene klare å tiltrekke seg – og beholde – dyktige ansatte. Vi har allerede mange flinke ansatte i barnehagene i Eidsvoll, og vi må sikre at de har det de trenger for å gjøre en god jobb, og at de motiveres til å bli. Høyre vil derfor gi styrere og pedagogiske ledere tilbud om lederutdanning, og gi flere ufaglærte barnehageansatte muligheten til å gjennomføre barnehagelærerutdanning mens de står i jobb.

Fleksibilitet og valgfrihet

I dag er mer enn halvparten av barnehagene i Eidsvoll drevet av private, og foreldrene betaler selvfølgelig det samme uavhengig av om barnehagen er kommunal eller privat. Eidsvoll Høyre vil også legge til rette for et større mangfold i barnehagetilbudet. I tillegg til de gode tradisjonelle barnehagene vi allerede har, kan private aktører bidra til større valgfrihet og økt kvalitet. F.eks friluftsbarnehager, tema-barnehager – eller rett og slett barnehager med åpningstider som passer bedre for familier hvor foreldrene pendler eller jobber skift.

Eidsvoll Høyre vil:

• Kartlegge barns språkutvikling før skolestart, og styrke norskopplæringen til de barna som trenger det.
  • Jobbe for at minst halvparten av de ansatte i barnehagene skal være barnehagelærere innen 2027.
  • Styrke innsatsen for å oppdage sårbare barn med ekstra behov i barnehagen.
  • Utrede og vurdere løpende barnehageopptak der alle barn skal få tildelt plass innen de fyller ett år.
  • Tilrettelegge for at det finnes barnehager som har fleksible åpningstider der det er behov.
  • Ta vare på og videreutvikle et mangfoldig barnehagetilbud ved å legge til rette for temabarnehager, eksempelvis frilufts-, gårds- teater- og idrettsorienterte tilbud.
  • Etablere «En god start»-tilbud i Eidsvoll.

Les mer om hva Eidsvoll Høyre vil gjøre for barn og unge i vårt program her