Flere må få psykisk helsehjelp som hjelper

Altfor mange med psykiske helseplager får ikke hjelpen de trenger. Kapasiteten må opp, ventetidene må ned, og flere må få hjelp som faktisk hjelper.

Nina Kristengård, Eidsvoll Høyre

Psykiske helseutfordringer er utbredt og voksende. Vi fanger ikke alltid opp alle de som sliter. Mange opplever å ikke få hjelp raskt nok. Enkelte opplever også at de faller mellom to stoler, hvor de er for syke til å ha det bra, men for «friske» til å bli henvist til psykisk helsehjelp.

Få hjelp uten å bli en kasteball

Angst og depresjon er lidelsene som rammer flest. 1 av 4 vil få en angstlidelse i løpet av livet og 1 av 5 vil bli rammet av depresjon. Det er særlig grunn til å være bekymret for barn og unge, hvor stadig flere oppgir at de opplever psykiske plager. 1 av 10 ungdommer har en spiseforstyrrelse, og annenhver kvinnelig student oppgir at de har psykiske helseplager. Samtidig øker ventetidene for å få hjelp, og antall henvendelser for ulike hjelpetilbud innen psykisk helse bare øker.

Høyre ser flere utfordringer med dagens psykiske helsehjelp. Mange med psykiske plager oppsøker ikke hjelp. Mange som ber om hjelp, får det ikke. De som får hjelp, får det ofte for sent. Mange blir kasteballer i systemet- og det er ikke all hjelp som gir effekt. Psykisk helse er dessverre tabubelagt, og for mange med en mørk hverdag er det vanskelig å oppsøke hjelp og bli forstått.

Rask psykisk helsehjelp

For Høyre er det viktig å ta tak i problemene før de blir enda større. Vi er utålmodige på pasientenes vegne. Derfor har Høyre lagt frem en egen plan for psykisk helse, hvor hjelpetilbudet trappes opp, for alt fra lavterskeltilbud til psykisk helsevern. Vi vil gjøre mer forebyggende arbeid, vi vil ha rask psykisk helsehjelp på plass i alle kommuner, vi vil bygge opp kapasiteten i døgn- og poliklinikk, og vi vil sikre et sterkere lag rundt de sykeste pasientene.

«Rask psykisk helsehjelp» er et lett tilgjengelig kommunalt tilbud til personer over 16 år, med angstlidelser, depresjon eller søvnproblemer. Hjelpen er basert på kognitiv terapi og veiledet selvhjelp. Foreløpig er det etablert slike sentre i 76 norske kommuner.

Dersom jeg blir ordfører, lover jeg at vi får på plass Rask psykisk helsehjelp i Eidsvoll Kommune.

Hjelp som hjelper

God psykisk helsehjelp er viktig i et samfunnsperspektiv. Koker vi det store bildet ned, handler det om å gi hjelp som hjelper til enkeltmennesker som av ulike årsaker har behov for det, enten det er milde psykiske plager eller en alvorlig psykisk lidelse.

Når man opplever helseutfordringer, skal samfunnet stille opp. Hvis en i stedet blir henvist til lange køer, får avslag om hjelp, eller får et behandlingstilbud som ikke hjelper, kan en bli maktesløs og enda sykere.

Det er heldigvis slik at mange som sliter, med litt hjelp, kan unngå at de blir så syke at de trenger langvarig helsehjelp. Men da må vi ha et apparat som er tilgjengelig, når du trenger det. For mange kan digital veiledning være akkurat det de trenger. Hjelp til selvhjelp er også hjelp som hjelper. Samtidig som lavterskeltilbud må bli mer tilgjengelig, er det viktig at de som sliter med psykiske lidelser får hjelp raskt, og at helsehjelpen er tilpasset dem og livssituasjonen de står i.

I et samfunn med muligheter for alle, skal man være trygg på at man får hjelp og omsorg. Ingen skal være avhengig av å ha helseforsikring eller en tykk lommebok for å få hjelp raskt.

Høyres mål er at pasienter får hjelp som hjelper. Det innebærer at pasienten får hjelp til å mestre psykiske helseplager og helsehjelpen blir bedre tilpasset den enkelte, med bedre oppfølging, større valgfrihet, mer informasjon og raskere behandling.