God styring og ledelse gir gode helsetjenester

Med fokus på god ledelse og styring i alle ledd skal vi klare å få eiendomsskatten fort ned og bort og samtidig oppnå gode helsetjenester for våre innbyggere.

Høyres fanesak i denne valgkampen er at vi skal jobbe for å få eiendomsskatten fort ned og så bort. Eiendomsskatten er urettferdig, rammer særlig unge familier i etableringsfasen og begynner å bli krevende for mange i Eidsvoll. Først og fremst skal vi få til dette ved å ha fokus på god ledelse og styring i alle ledd. På den måten skal vi få kontroll på økonomien i kommunen generelt, og innen helse spesielt.

Høyre skal jobbe for en god og trygg helsetjeneste for både pasienter, pårørende og ansatte. Ved å legge vekt på god ledelse og styring i alle ledd skal vi redusere sykefraværet og ha fokus på god ressursstyring.

Bemanning

Vi må ha rett bemanning, med rett kompetanse og rett sammensetning. Med god oppfølging på disse tingene mener vi at det er mulig å drifte godt, uten å øke bemanning eller kostnader.

Vi skal redusere sykefraværet i helsetjenesten ved å legge vekt på nærvær fremfor fravær. Vi mener godt arbeidsmiljø, trygge og forutsigbare arbeidsdager og god og tilstedeværende ledelse vil bidra til dette.

Høyre ønsker å bygge team rundt pasienten for å skape mer trygghet og kontinuitet for pasientene. Det å arbeide i team gir også økt forutsigbarhet, trygghet og ansvarsfølelse for de ansatte. Vår klare ambisjon er at pasienter, pårørende og ansatte skal oppleve at helsetjenestene i Eidsvoll preges av kvalitet og stabilitet.

Mindre vikarer

Våre helseinstitusjoner har i dag skyhøy bruk av innleie av vikarer fra vikarbyrå. Innleie er dyrt og man bør i større grad se på bedre bruk av de av de dyktige ansatte man allerede har, fremfor å leie inn eksternt. God ressursstyring med en riktig og tilpasset bemanning vil gi lavere innleiekostnader. Tverrfaglig samarbeid og samarbeid på tvers av avdelinger og en egen vikarpool vil kunne bidra til å redusere innleiekostnader samt å kunne tilby økte stillinger for flere ansatte.

Et godt arbeidsmiljø

Trygge og forutsigbare arbeidsdager samt god og tilstedeværende ledelse vil bidra til et godt arbeidsmiljø. Et godt arbeidsmiljø for de ansatte vil smitte over og gi fornøyde pasienter og påførende.

Godt arbeidsmiljø og god styring, fornøyde pasienter og pårørende, vil gjøre at våre helseinstitusjoner blir en foretrukken og attraktiv arbeidsplass for våre innbyggere med helsefaglig bakgrunn.

Eidsvoll Høyre vil satse på lederne og de ansatte i helsetjenesten. Det er her vi legger det viktigste grunnlaget for å skape helsetjenester av høy kvalitet til innbyggerne i vår kommune.