Gode og trygge helsetjenester for både pasienter, pårørende og våre flinke ansatte

Det er interessant hvordan lokale politikere på venstresiden påstår at Høyre skal privatisere alle kommunale tjenester. Vi i Høyre velger å snakke egen politikk, det tror vi folk setter pris på.

Høyre har ambisjoner!

La det ikke være noen tvil om at Høyre har sterke ambisjoner for helsetjenestene i Eidsvoll kommune. Eidsvoll Høyres viktigste mål er å gi våre innbyggere tjenester av høy kvalitet. Derfor vil vi ta i bruk alle gode krefter; både private, ideelle og offentlige aktører. Dette skal ikke koste mer, verken for kommunen eller for deg som bruker, det skal være et virkemiddel for å gi oss bedre tjenester, og deg som bruker større valgfrihet.

Gi dem ballast

Når vi sier at vi må jobbe på andre måter og at lederne må bli bedre, så betyr ikke det at vi ikke ser de ansatte og lederne som strever med å få endene til å møtes der ute. Tvert imot. Det betyr at vi ønsker å gi dem støtte og verktøy til å kunne utføre jobben på en bedre måte, tryggere måte. Gi dem ballast til å stå i de endringsprosessene som kreves fremover. Høyre går til valg på at vi vil sikre flere faglærte innen eldreomsorgen, og at både ledere og helsepersonell gis mulighet til etter- videre- og lederutdanning. Flere faglærte i hjemmetjenesten vil gjøre det tryggere for hjemmeboende eldre som får stadig mer komplekse lidelser, og pårørende vil også føle seg tryggere på at deres nære får god og riktig hjelp.

Vi trenger flere folk skriver Arbeiderpartiet. Bemanningsutfordringene fremover vil kreve mye av oss. Vi må derfor lære oss å arbeide på andre måter, smartere og mer effektive måter. Vi må se på arbeidstidsbestemmelsene. Vi må se på organiseringen. Dette kommer også tydelig frem av Helsepersonellkommisjonens rapport NOU 2023.

Godt samarbeid med private

Et godt samarbeid med private gir gode og trygge helsetjenester, av god kvalitet og med mer valgfrihet for alle våre innbyggere. Et samarbeid med ideelle og private aktører vil kunne gi gevinster som bedre ressursutnyttelse, læring på tvers, innovasjon og tjenesteutvikling.

Helse- og omsorgstjenestene er kommunens ansvar, enten tilbudene leveres av offentlige eller i samarbeid med private aktører. Det betyr at det er kommunens ansvar å følge opp at aktørene leverer gode tjenester for våre innbyggere, både for pasienter og pårørende. Det er også kommunens ansvar og sikre at våre ansatte har gode ansattvilkår. Høyre vil sørge for at kommunen overholder og følger opp dette ansvaret. Det er kommunen som setter premissene.

Eidsvoll Høyre vil satse på lederne og de ansatte i helsetjenesten. Det er her vi legger det viktigste grunnlaget for å skape helsetjenester av høy kvalitet til innbyggerne i vår kommune. Høyre vil gi eldreomsorgen i Eidsvoll et kvalitetsløft de neste fire årene. Det fortjener innbyggerne våre!