Helsetjenester og legevakt i Eidsvoll

Det viktigste for oss er å få på plass en best mulig legevakttjeneste. Den må ha både bemanning og faglige tjenester som dekker de behov vi har i dag, og de behov vi ser foran oss. Slik er ikke tjenesten i dag.

Eidsvoll Høyre mener det nå er nødvendig med mer fakta og presisjoner i den pågående diskusjonen om legevakta i Eidsvoll.

Bakgrunn

De nye styringspartiene i Eidsvoll (H, FrP, KrF, PP og INP) tok over styringen av kommunen rett før jul 2023. Vi har i vår politiske plattform programfestet blant annet følgende under avsnittet Helse og mestring:

«…vi vil vurdere samarbeid med den interkommunale legevakten på Jessheim, hvor legebil er en del av tilbudet.»

Vi programfestet mye annet også, i det samme avsnittet, bla at «vi vil ansette lege i hjemmebaserte tjenester», at «vi vil etablere et lavterskeltilbud for rusavhengige og psykisk helsehjelp», at «vi vil jobbe for flerfaglige fastlegekontorer med team av ulike fagfolk for å sikre helhetlig behandling» osv.

Sagt på en annen måte; Vi har som mål å forbedre helsetjenestene i kommunen, inkludert legevakten, der et ledd i arbeidet er å se om det er faglige og andre gevinster å hente gjennom et samarbeid med den interkommunale legevakten.

Status

Vi har altså nå startet opp dette arbeidet gjennom interne faglige analyser og anbefalinger, kommunestyrevedtak og tilhørende forhandlingsmandat til kommunedirektøren. Og vi registrerer at opposisjonen, anført av AP og SP (som faktisk hadde makten fra 1923 til 2023), etter dette har satt i gang et smått utrolig og voldsomt kjør mot at det i det hele tatt skal undersøkes om samarbeid kan ha fordeler, langt mindre at resultatene fra slike undersøkelser skal ha noen som helst betydning for en fremtidig vurdering av vår legevakt. Facebook pepres med likelydende innlegg, og det er satt i gang underskriftsaksjoner, der de faglige begrunnelsene for flertallsvedtaket enten latterliggjøres eller er fjernet helt.

Styringspartiene og legevaktsordningen

Det viktigste for oss er å få på plass en best mulig legevakttjeneste som har både bemanning og faglige tjenester som dekker de behov vi har i dag – og de behov vi ser foran oss. Slik er ikke tjenesten i dag. Som kjent viste Statsforvalterens rapport om legevakten svært alvorlige avvik i organisering, struktur og driftsopplegg. Dette er avvik som har utviklet seg over tid, og kommunens påfølgende interne fagrapport viste det samme, og at vi derfor finne frem til (mye) bedre løsninger enn dagens. Der legevaktsamarbeid med de øvrige kommunene på Øvre altså kan være en løsning.

Kommunen måtte selvsagt nokså umiddelbart i gang med å lukke avvikene; vi kunne ikke drifte legevakten slik den var. Avvikene er mange og omfattende og arbeidet vil ta lang tid og kreve flere ressurser. Det er viktig å presisere at disse avvikene ikke er de eneste utfordringene Eidsvoll har med legevakttjenesten.

Bemanningsutfordringer

Den største utfordringen er rekruttering og faglig bemanning.

Hele det sentrale Østlandet og Oslo-regionen er i sterk vekst, og legevakttjenestene er tilsvarende i sterk utvikling. Vi konkurrerer om faglig bemanning med regionlegevakter som er mange ganger større enn vår. Fagmiljøene er tilsvarende; mye større og dermed mye mer attraktive enn vårt. Slik er det, og det er uforsvarlig å late som noe annet.

Derfor må vi faktisk våge å se på situasjonen også i lys av en interkommunal løsning der legevakten er større og sterkere og har en helt annen konkurransekraft, bemanning og faglig tiltrekning. Noe annet er uforsvarlig overfor våre innbyggere.

Et par eksempler:

• I Eidsvoll legevakt er legen alene på vakt. Vakten er dessuten basert på tvang, fordi legen i sin hverdag har full jobb som fastlege. Det er ingen kollega å diskutere med, eller noen lege å dele jobben med når flere ting skjer samtidig. Og ting skjer svært ofte samtidig. I dag kreves det også at legevaktlegen skal dekke opp behovet på vårt enormt store sykehjem Dessuten blir også leger syke. Når det skjer, må legevakten stenge.
  • På legevakter som den interkommunale; Disse er ofte døgnåpne, legen er ikke alene på vakt, fastlegene er ofte frivillige på vaktlisten og kan drive praksis uten å dekke opp legevakttjenester.  Legevaktene har svært ofte faste legevaktleger, og en lege er faglig ansvarlig for alle legene. En sykepleier er faglig ansvarlig for alle sykepleierne.

Fagmiljøene er altså svært forskjellige, og våre innbyggere må kunne få det som er tryggest. Dette har de ansatte i vår legevakt sagt fra om lenge. De er ganske enkelt for få på jobb. Selv om alle rutiner, kurs og sertifiseringer kommer på plass, og selv om alle kommer igjennom på telefonen innenfor kravene, så er det fortsatt for få på vakt!

Hva slags legevakt vil styringspartiene ha?

Vi ønsker oss blant annet en ordning der legen faktisk kan reise ut til den som ikke kommer seg til legevakten på egen hånd. Derfor vil vi ha en døgndriftet legevaktbil som del av løsningen. Kravene til legevakt som helsetjeneste vil blir mye større og mer sammensatt i fremtiden. For å møte disse kravene må legevakten på sikt opp på et nivå med det de gamle lokalsykehusene leverte. For å få dette til, må man ha flere leger på vakt, legebil, og et drillet sykepleierkorps. Kan Eidsvoll klare dette på egenhånd?

Vi diskuterer også åpningstider for å kunne tilby folk som midlertidig oppholder seg i Eidsvoll – eller de som har en fastlege uten ledig tid – en legevakttjeneste. Dette er egentlig krav til alle kommuner, men i dag er dette en oppgave vi sender rundt til de ulike fastlegene. Fastlegekontorene har allerede for mange pasienter, og vi har fastleger som også tvinges på helgevakt på legevakten på slutten av en allerede lang arbeidsuke.

Uansett; legevakttjenestene i Eidsvoll vil bli dyrere uavhengig av løsningen vi velger. Spørsmålet er hvor mye, og kanskje enda viktigere, hva vi får for pengene. Det vi har gjort, ref. over, er altså at vi har bedt om et faglig/økonomisk beslutningsgrunnlag med to alternativer; egen legevakt med legebil, eller legevakt sammen med de andre kommunene i det interkommunale samarbeidet på Jessheim, også her med legevaktbil for våre innbyggere.

Deretter får vi se om dette resulterer i samlokalisering på Øvre, eller om vi fortsetter med egen legevakt. Den beslutningen er ikke tatt. Når den tas, så skal den tas på basis av faglige råd, fakta og økonomi.

Vi håper fortsatt på en diskusjon rundt dette, ikke en der kun den fysiske plasseringen i Sundet eller på Jessheim Nord er tema. Helsetilbudene som gis gjennom legevakten er det vi skal ta stilling til.