Høyres behandling av saken om skytehallen

Det har den siste tiden vært en del skriverier i forbindelse med behandlingen av skytehallsaken ved Råholt Skole. Eidsvoll Høyre ønsker å informere om sine ståsted og forslag i forbindelse med den dette.

Skytter i skytehall – illustrasjon

Skyting er en idrett med lange tradisjoner i Eidsvoll. Tidligere var det en liten skytehall på gamle Råholt Ungdomsskole som ble lagt ned når Bønsmoen Skole ble etablert. Høyre mener skytteridretten fortjener en ny hall, men synes saken er utfordrende da skytehallen foreslås bygd for ETT skytterlag som så får ansvaret for å fordele halltid og bruk til andre. Videre har det vært dårlig dokumentert i saksgrunnlagene hvordan hallen fylles slik at den faktisk kommer i bruk. Høyre vil heller fullfinansiere prosjektet enn å risikere at hallen blir stående tom.

Videre hadde heller ikke Eidsvoll Idrettsråd eller Samarbeidsutvalget ved Råholt Skole vært tilstrekkelig involvert i saken. Dette ville Høyre sikre at skjedde.

Behandlingen i hovedutvalget

Under behandlingen av skytterhallsaken i Hovedutvalget for Oppvekst, Kultur og Frivillighet la derfor Høyre ved Stian Frank inn følgende forslag:

«Eidsvoll Kommune bygger hallen ferdig, eksklusive elektroniske skiver, våpenskap, skytebelysning og skyteteknisk ventilasjonsanlegg. Kostnad for Eidsvoll Kommune kr 4.135.000. Eidsvoll Kommune søker om og disponerer spillemidler. Med fradrag for spillemidler kr 700.000 vil nettokostnad for Eidsvoll Kommune være 3.435.000. inkl mva.

Finansiering av skytetekniske installasjoner forberedes og fremmes som egen sak til neste utvalgsmøte.

Skytehallen skal være en kapasitet for foreninger og klubber i Eidsvoll med relevant aktivitet. Halltid administreres av administrasjonen ved Idrettskonsulent på linje med andre kommunale idrettsanlegg. I dette kan administrasjonen ved Idrettskonsulent inngå samarbeid med en eller flere klubber for enklere administrasjon. Dette betyr at Eidsvoll Kommune står for driftskostnadene, brukerne står for rengjøring og vedlikehold av det skytetekniske i hallen.

Før saken fremmes for KS sendes den til EIR og SU for uttalelse.»

Forslaget ble enstemmig vedtatt.

Behandlingen i Kommunestyret

Før kommunestyremøtet snudde posisjonen rundt hvorvidt halles skulle administreres av ett skytterlag eller av kommunen. Samtidig ble Høyre klar over flere uheldige forhold i hvordan Eidsvoll kommune støtter frivilligheten som bidrar til idrett, friluftsliv og fysisk aktivitet.

Eidsvoll Idrettsråd er viktigste samarbeidspartner i dette arbeidet, men all den aktivitet og frivillighet som burde dekkes av planen hadde ikke tilstrekkelig påvirkning eller mulighet til å høres. En av disse var Eidsvoll Verk Skytterlag. Dette så vi i Høyre som en strukturell svakhet i hvordan frivilligheten og Eidsvoll Kommune samhandler.

Høyre ville også påpeke at vi risikerer en stadig økende forskjell mellom vilkårene til «uteidretten» og «inneidretten» i Eidsvoll. Slik vi så det, skapte skytehallsaken enten presedens uten at det var oversikt over konsekvensene, eller en forventning fra idretten som kommunen aldri ville kunne svare opp.

Dette mente Høyre måtte adresseres for å sikre forutsigbarhet og god samhandling med frivilligheten.

I Kommunestyrets behandling av skytehallsaken i Kommunestyret sendte derfor Høyre i god tid før møtet inn forslaget under. Når saken tydet på at posisjonen ville bygge uansett, så strøk vi utsettelsesdelen av forslaget, men beholdt alt prinsipielle;

«Eidsvoll Kommune er positiv til å bygge skytehall, men beslutningen er utfordrende og foreslås utsatt da den kan sette presedens rundt finansiering, drift og administrasjon av anlegg utover dagens praksis som kan ha uforutsette konsekvenser for både kommune, frivilligheten og brukerne.

Finansieringen av skytehallen som er foreslått er ikke fullt ut dokumentert, og dette henger nøye sammen med prinsipper som må avklares før man går videre.

Et hvert anlegg kommunen finansierer, delvis eller fullt, trenger forankring i planverk, handlingsprogram, i frivilligheten og i de føringer kommunen legger til grunn for området. Anlegget som foreslås ser også ut til å ha begrensinger i brukergrupper som også må forstås og forsvares.

Kommunestyret ber derfor administrasjonen, gjennom Hovedutvalg for oppvekst, kultur og frivillighet og i samarbeid med Eidsvoll Idrettsråd og andre relevante, foreta en rullering av kommune delplan for idrett, friluftsliv og fysisk aktivitet med formål å vurdere spesielt punkt 2.4 og 2.5 samt handlingsplanen.

Dette for å sørge for at:
• Den delen av frivilligheten som ikke organiseres under Norges Idrettsforbund blir en del av planverket.
• Sikre like og forutsigbare vilkår for frivilligheten i Eidsvoll.
• Handlingsplanen til nevnte kommunedelplan oppdateres i henhold

Videre å forberede et beslutningsgrunnlag som adressere den ubalanse som finnes i grunnvilkårene til frivilligheten i Eidsvoll dekket av nevnte delplan gjennom det faktum at «inneidretter» gjennom kommunedelplanen har og vil fortsatt få vesentlig bedre vilkår enn «uteidrettene» og andre aktiviteter innen frivilligheten som adresserer hensikten med planen som styringsverktøy.

Dette beslutningsgrunnlaget må belyse ulike prinsipielle valg i kommunedelplanen med konsekvenser rundt:
• Hvordan frivilligheten i Eidsvoll støttes
• Hvordan investering i anlegg finansieres
• Hvordan anlegg planlegges og bygges (eks nærmiljøanlegg, spesialanlegg, flerbruksanlegg)
• Hvordan anlegg administreres og driftes, inklusive prinsipper og finansiering av drift.
• Forslag med konsekvenser rundt ulike former for organisering, finansiering og drift basert på dette.

Videre må beslutningsgrunnlaget ha forslag til prinsipper for framtidig sosial infrastruktur knyttet kommunedelplanens område, samt forslag til hvordan eksisterende struktur best kan bevege seg mot et felles målbilde. Beslutningsgrunnlaget må også se til skolestrukturutvalgets rapport rundt etablering av nærmiljøanlegg og hvordan dette faller sammen med behovene frivilligheten i Eidsvoll har.»

Forslaget ble nedstemt av posisjonen.

Samarbeid

Høyre ønsker et godt samarbeid med frivilligheten i Eidsvoll. Vi har avtaler, men avtalene har vist seg vanskelige å få innarbeidet. Det er utfordrende å få til godt samarbeid når man ikke sitter sammen og blir enige. Høyre foreslo derfor at leder at hovedutvalg kan gi møte- og talerett til samarbeidspartnere som er viktige og relevante for utvalgenes saksforberedende rolle.

Dette ble enstemmig vedtatt.

Høyre mener med dette å ha vært konsekvente, redelige og ryddige i sin behandling av skytehallsaken og tilliggende emner.