Hvor er Eidsvolls satsing på næringslivet? Skal vi bare sitte stille og se at bedriftene forsvinner?

Næringslivet trenger handling nå.

Tord Langmoen, Eidsvoll Høyre

Smedstuen har vært en god bedrift med svært anerkjente produkter, en bedrift som har vokst kraftig de siste årene, men som nå dessverre må legge om driften radikalt, skriver Tord Langmoen (H). Foto: lånt av EUB v/Martin Benedikt Sjue

Spørsmålet dukker enda en gang opp når Smedstuen AS varsler store endringer. Smedstuen har vært en god bedrift med svært anerkjente produkter, en bedrift som har vokst kraftig de siste årene, men som nå dessverre må legge om driften radikalt. Eidsvoll hadde i årtier en uvanlig stor og god næringsmiddelindustri. Hva har de ledende partiene i kommunen gjort for å ta vare på disse bedriftene og arbeidsplassene?

Tord Langmoen, Eidsvoll Høyre

Likegyldig

Når det kommer til næringsutvikling, er Eidsvoll kommune noe av det mest likegyldige jeg kjenner. I mine åtte år i kommunestyre og formannskap kom det gjentatte ganger konstruktive forslag fra borgerlige partier som H, KrF og FrP. De siste årene har H gang på gang foreslått å legge inn midler til egen næringssjef. Men det rødgrønne flertallet ønsker ikke å løfte fram næringslivet.

Nå sier ordfører Hege Svendsen at de er i gang med en regional næringsplan. Det er jo bra. Uansett partifarge er det viktig at vi har en ordfører som leder an. Men Eidsvoll trenger ikke bare en god plan, vi trenger folk som kan hjelpe næringslivet nå.

Som bedriftsrådgiver hadde jeg i mange år gleden av å hjelpe bedrifter som ønsket å etablere seg på Østlandet. Vi hadde gode samtaler med offensive kommuner som for eksempel Ullensaker, Fet og Ringsaker. Tok vi kontakt med Fet, fikk vi møte med både ordfører og rådmann. Tok vi kontakt med Eidsvoll, fikk vi aldri svar. Det var i et nøtteskall forskjellen på de som ville, og de som ikke ville.

Sovekommune for pendlere

La oss tenke 10 eller 20 år framover: Skal Eidsvoll primært være en sovekommune for pendlere og offentlig ansatte? Eller skal vi også være en kommune med allsidig, lønnsomt næringsliv? Jeg håper politikere og administrasjon går inn for å bidra til blomstrende næringsliv. Da må vi vise en langt mer offensiv holdning overfor de bedriftene vi har igjen, og være like gode som andre kommuner til å ta imot de nye som kommer.