Hvordan Høyre skal få ned eiendomsskatten

Eidsvoll Høyre går til valg på at eiendomsskatten skal raskt ned, og fort bort. Den siste tiden har vi i Høyre stadig blitt utfordret på hvordan vi helt konkret skal få til dette. Ærlige spørsmål krever ærlige svar! Derfor beskriver Nina vår fremgangsmåte i denne artikkelen.

Hvordan skal Høyre klare å få ned eiendomsskatten i Eidsvoll?

I EUB 2. august er Arne Halvorsen bekymret for at kommunen vil bedre økonomien ved å øke eiendomsskatten. Han stiller spørsmål til politikerne fordi han – som mange eidsvollinger i disse dager – er bekymret for økonomien i Eidsvoll kommune. Samtidig er det mange med ham som har stilt spørsmål om hvordan Høyre tenker å løse dette.

Vi er helt enige med Halvorsen. Kommunen skal IKKE øke eiendomsskatten, tvert imot ønsker vi den skatten helt vekk! Det har vi sagt i behandling av budsjettet de siste årene, samt i vårt program for kommende periode. Dette har vi også synliggjort i Hans Hagene sitt innlegg i EUB tidligere i sommer. Der beskrev han hvordan vi skal få dette til. Det ser ut til at mange ikke har lest akkurat det, så her en tydeliggjøring av hvordan vi har tenkt at vi skal løse dette.

Mange føler på en stor usikkerhet rundt egen økonomi eller for sine nærmeste.  Høyre skal gi folk større økonomisk trygghet i hverdagen slik at du sitter igjen med mer i lommeboka. Derfor er et av våre valgløfter at vi skal få ned og bort eiendomsskatten. Det koster mye å bo i Eidsvoll, utgiftene har økt de siste årene, og vi er redd dette bare vil fortsette med dagens styring. De fleste jeg snakker med er opptatt av egen økonomi og merker økningene i egen lommebok. Da er det faktisk vår jobb som lokalpolitikerne å gjøre det vi kan for at folk betaler mindre i skatter og avgifter.

For å være ærlig: det er større økning av eiendomsskatten og kommunale avgifter enn selve prisveksten. Det er heller ikke mangel på store kostnadsoverskridelser på grunn av dårlig prosjektstyring, og det er ingen vilje til å selge unna eiendom vi ikke trenger eller har råd til å ta vare på. Her kan vi bare bli bedre.

Utgangspunktet vårt er altså at kommunen MÅ redusere kostnadene. Driften i dag er ikke bærekraftig. Det er mange grep som må tas, og vi sier ikke at det er lett. Det er som Halvorsen vet, ikke bare eiendomsskatt som er problemet: Kommunen går med underskudd – tross denne skatten! Vi kommer derfor ikke i mål på ett år, men vi vil starte arbeidet i budsjettet for 2024, og gjennomfører i kommunestyreperioden. Jeg har sagt ja til å stille til valg, og jeg ønsker å være troverdig. Jeg har som mål at vi skal klare å gjennomføre – i samarbeid med dyktige folk i Eidsvoll Høyre.

Her er noen av grepene som er nødvendige:

• Omfattende digitalisering av drift og organisasjon, blant annet konkurranseutsette DGI. Dette betyr i praksis å sette teknologitjenestene til kommunen ut på anbud. Årlige besparelser kan være betydelige; 12-15 mill. Se til Ullensaker: de valgte å gå ut!
  • Innføre ansettelsesstopp, og ikke erstatte ansatte som går ut i pensjon. Dette skal gjelde til økonomien er i balanse, og ikke når det går utover liv og helse. De siste årene har vi økt antallet ansatte med ca. 60 årsverk årlig, så ansettelsesstopp utgjør mange millioner årlig. Vi kan ikke fortsette med disse vedtakene som stadig bidrar til minus i regnskapet. Vi er nødt til å ta det innover oss!
  • Vi må ta ned den samlede vikarbruken og halvere sykefraværet, gjennom nye turnusordninger, flere inn i hele stillinger og økt grunnbemanning. Heller ikke enkelt, men en øvelse vi ser vi er nødt til å gjennomføre. Vi har betydelige utgifter på vikarbruk.
  • Vi kan spare inn «flatt» 0,6% årlig på alle tjenesteområder, det utgjør ca. 11 mill. det første året og er en innsparing som er enkel å få til. Vi har 2,2 milliarder å ta av! Fra næringslivet er vi vant til å måtte ta slike grep. Det får faktisk konsekvenser for meg om jeg ikke klarer å levere på økonomi i min stilling.
  • Gjennomføre påbegynt administrativ omorganisering og effektivisering med færre og gode ledere som gis større ansvar og sikrer bedre økonomikontroll. Her har vi store forventinger og full tillit til ny kommunedirektør. Vi vil sikre at det også faktisk gjennomføres.
  • Vi må ta i bruk nye arbeids- og organisasjonsformer og innføre målbare effektivitetsnormer. Samtidig skal vi gi kommunedirektøren både større frihet og mer ansvar til å gjennomføre.
  • Tydeliggjøre og sikre gjennomføring av politiske bestillinger og prioriteringer.
  • Vi skal selge kommunale eiendommer. Kartlegging viser en brutto kommunal eiendomsmasse med antatt verdi (boliger og næring) på ca. 2 mrd. Ulike reguleringsbestemmelser må hensyntas, men vi anser salg for ca. 100 mill. årlig som realistisk.
  • Støtte lokalt næringsliv og tilflytting: Omfattende tilrettelegging for nye virksomheter, arbeidsplasser og innflytting: Vi har i dag lavest skattbar inntekt pr innbygger på hele Romerike. Det betyr lave skatteinntekter. Flere bedrifter betyr flere i arbeid, innflytting og økte skatteinntekter. Kompetansearbeidsplasser må prioriteres. Det mangler i dag og hindrer utvikling på viktige områder.

Det vi viser til her, er at det er fullt mulig å fjerne eiendomsskatten og få økonomien i balanse. Vi i Eidsvoll Høyre vil jobbe hardt for å få til dette sammen med ny kommunedirektør. Det vil bli en skikkelig kur, men vi er villige til å prøve å snu de negative tallene.