Hvorfor det er ansvarlig å se på skolestruktur
Eidsvoll står i en svært krevende økonomisk situasjon. Da har vi to valg: Enten kan vi lukke øynene for at ressursbruken i oppvekstsektoren må bli mer bærekraftig. Eller så kan vi ta ansvar, innhente fakta og se om vi kan organisere oss smartere og bruke kapasiteten bedre. Vi velger det siste.

Eidsvoll Arbeiderparti kritiserer i et innlegg at posisjonspartiene vil utrede skolestruktur, og at vi vil bruke fakta og faglige vurderinger før vi bestemmer oss for hvilke tiltak som sikrer Eidsvolls tjenester og økonomi i årene som kommer. Jeg mener derimot at det er uansvarlig å la være å utrede.
Ingen vet i dag hvilke endringer som er nødvendige
Et strukturutvalg er nettopp en faktabasert tilnærming. Det skal ikke peke ut en løsning på forhånd. Derfor har vi heller ikke foreslått å legge ned skoler – som vi ser opposisjonen hevder. Kanskje holder det å justere skolekretser. Kanskje bør funksjoner samles annerledes. Kanskje viser tallene at vi må gjøre større grep for å sikre kvalitet og forutsigbarhet på sikt. Og kanskje kan vi drive smartere uten å legge ned en eneste skole. Det vet vi ikke før vi har gjort jobben.
Derfor har vi i budsjettet vårt slått fast at det ikke skal gjennomføres nedleggelser eller andre store strukturendringer nå. Først skal vi få fakta på bordet gjennom en helhetlig strukturutredning i 2026. Dette skal gjøres med gode og involverende prosesser – med ansatte, foreldre, FAU, politikere og administrasjon. Det er ansvarlighet.
Vi prioriterer barn og unge allerede nå
Arbeiderpartiet hevder i innlegget sitt at posisjonen ikke prioriterer barn og unge. Det stemmer ikke. I vårt budsjett skjermer og styrker vi forebyggende arbeid, fordi vi vet at tidlig innsats gir trygghet, fellesskap og læring. Det reduserer behovet for tyngre og mer kostbare tiltak senere. Vi følger “Eidsvollstrappa”.
Derfor viderefører vi alle de åtte miljøterapeutene i skolen. Vi beholder utekontaktene som et viktig lavterskeltiltak for ungdom. Vi skjermer helsestasjon og skolehelsetjenesten, og vi styrker også helsesykepleierkapasiteten med 1,2 årsverk. Forebyggende ungdomsteam (FUT) videreføres. Dette er tjenester som bidrar til å hindre utenforskap, og til at flere får det godt og trygt på skolen, både faglig og sosialt.
Vi løser kapasitetsutfordringene i sørbygda
Råholt ungdomsskole er full, og det krever raske og riktige grep. Derfor har vi i budsjettet prioritert å fremskynde investering i ny skole på Dal. Det er å ta ansvar for både dagens elever og morgendagens.

«Eidsvoll står i en svært krevende økonomisk situasjon. Da har vi to valg: Enten kan vi lukke øynene for at ressursbruken i oppvekstsektoren må bli mer bærekraftig. Eller så kan vi ta ansvar,» sier Elisabeth Gullikstad Albech, leder for hovedutvalg Oppvekst og opplæring.
Å vente vil gi større problemer senere
Hvis vi velger å utsette strukturarbeidet, vil konsekvensene bli større. Kommunens utfordringer forsvinner ikke. De vokser. Da må vi ta langt tøffere og mer smertefulle kutt, ikke bare i oppvekst, men også i helse. Det vil ingen – heller ikke Ap – være tjent med.
Et spørsmål tilbake til Arbeiderpartiet
Arbeiderpartiet vil ikke utrede. Men hva er deres alternativ for å sikre en bærekraftig skoleøkonomi – hvis man ikke skal starte med fakta og en åpen, involverende prosess? Å håpe at utfordringene løser seg selv, er ikke en plan.
Vi tar ansvar, og vi setter barna først
Penger som brukes ineffektivt, kan ikke brukes på læring, relasjoner og trygghet. Derfor må vi snu alle steiner. Vi gjør det med kunnskapsgrunnlag, faglige vurderinger og involvering av dem som berøres.
Jeg inviterer Arbeiderpartiet og alle som sier nei til å se på fakta til å delta konstruktivt i arbeidet fremover. For dette handler ikke om politisk spill. Dette handler om at barn og unge i Eidsvoll skal ha et trygt og godt oppvekstmiljø, både i dag og i årene som kommer.