Johnsrud gård – Inn på tunet

Tirsdag 14.5 hadde Hovedutvalget for Helse og Mestring befaring på Johnsrud gård, for å lære mer om dette unike dagtilbudet for unge demente i Eidsvoll kommune.

Alpakkaene trives godt på Johnsrud gård på Eidsvoll verk.

Johnsrud gård er en Inn på tunet-gård, som er et tilrettelagt og kvalitetssikret velferdstilbud gjennom gårdsdrift. Tilbudet skal gi mestring, utvikling og trivsel. Gården er en eiendom som blir brukt til jord-, skog, eller hagebruk. Aktiviteten i tjenestetilbudet er knyttet opp til gården, livet og arbeidet der. På Johnsrud gård har de et dagtilbud for unge demente (under 65 år). Et slikt tilbud gjør at deres nærmeste og pårørende kan være på jobb, i trygg visshet om at deres kjære har det fint og trygt på Johnsrud gård. Der får de drive med alt fra praktisk gårdsarbeid, arbeid i kjøkkenhage, snekring og matlaging eller baking. De har ikke minst dyr som trenger stell, blant annet kuer og noen flotte alpakkaer. De er på turer i nærområdet, både til fots og på sykkel. Aktivitetene legges til rette for hver enkelt ut ifra interesser og funksjonsnivå, og fører til økt mestringsfølelse og egenverd for brukerne.

Alternativet til hverdagen på gården ville kanskje være at de satt hjemme alene hele dagen, eller at de tidligere er nødt til å få tilbud om plass på et sykehjem.

Johnsrud gård er et privat tilbud, men har et tett og godt samarbeid med kommunens demenskoordinator og Frivillighetssentralen. Det er et stort apparat av frivillige som bidrar ved Johnsrud gård, i tillegg til de to driverne; Birgit Støverud og Cecilie Johnsrud. I november fikk Birgit Støverud tildelt Demensprisen i Akershus fylke, av Nasjonalforeningen for folkehelse, for det flotte tilbudet og arbeidet som gjøres ved Johnsrud gård. Dette er noe vi virkelig kan være stolte av i Eidsvoll kommune