Løsning på plass for pasientreiser fra Kongsvinger – nå slipper pasientene å betale selv

Leder for hovedutvalg for helse og mestring Siv Søgnen og ordfører Nina Kristengård er strålende fornøyde med at en vanskelig situasjon nå har fått en god løsning. Foto: Privat

Fra 1. mars stod Oslo Universitetssykehus (OUS) uten en ordning for pasientreiser fra Kongsvinger. Dette førte til at pasienter måtte dekke transporten selv, for deretter å søke om refusjon for sine utgifter. Naturlig nok har mange innbyggere gitt tilbakemeldinger på dette, da høye taxi-utgifter gjorde det vanskelig for mange å legge ut for transport. Situasjonen medførte at mange innbyggere ga uttrykk for at det var komplisert å søke om refusjon, eller at pasienter avbestilte sine avtaler på grunn av disse utfordringene. Dette har også Kongsvinger sykehus bekreftet i Eidsvoll Ullensaker Blad tidligere.

Fra EUB 15. april i år

Dette var en uholdbar situasjon, og i mai løftet derfor Hovedutvalg for helse og mestring saken da de møtte koordinator i Helsefellesskapet. Sammen med ordførerne i Ullensaker og Nes, har vår ordfører Nina Kristengård jobbet aktivt for å få til en løsning.

I denne ukens møte i Hovedutvalget for Helse og mestring fikk vi bekreftet at OUS har opprettet 10 biler for å dekke behovet, noe som betyr at pasienter nå igjen kan benytte seg av pasientreiser uten å måtte legge ut store beløp for drosje.

Vi er glade for at dette nå har løst seg til det beste for innbyggerne!