Nå er det barn og unges tur!

Høyres budsjett og handlingsplan for Eidsvoll kommune 2022-2025 legges nå ut til offentlig høring. Vi vil ha dine synspunkter og innspill!

Nå er det barn og unges tur i Eidsvoll

Høyres mål er å gi våre innbyggere trygghet og mestringsevne i eget liv og utvikle Eidsvoll til å bli en positiv og fremgangsrik kommune, et Eidsvoll på sitt aller beste!

• Vi vil løfte våre innbyggere og utvikle Eidsvoll framover til en positiv og innholdsrik framtid.
  • Vi vil oppnå Eidsvolls eget mål om Trivsel og Vekst.
  • Vi ønsker å ha de mest fornøyde ansatte som leverer de beste tjenestene.
  • Vi ønsker et Eidsvoll som omtales som bygda hvor det skjer gode ting, som bygda du vil bo i, et Eidsvoll du vil skryte av!

Høyre har følgende satsningsområder for perioden, se dokumentet for detaljer pr område:

• Det er barn og unges tur
  • Nye muligheter for Eidsvoll Kommune
  • Kvalitetsløft i omsorgen
  • Leve og oppleve

Hvert av områdene er beskrevet i dokumentet nederst i denne artikkelen.

Din tilbakemelding er alltid velkommen. Send oss gjerne en melding på Facebook!

Resultat og eiendomsskatt

Høyre sitt budsjett går omtrent i null i 2022. I resten av perioden øker overskuddet til over kravet på resultat. Dette gjør at Høyre også kan redusere eiendomsskatten med 32,1 millioner i planperioden. Høyre mener det er mulig å kvitte seg med denne usosiale skatten allerede i neste periode, men vi er også klare på at det vil kreve innsats.

Handlingsrommet i budsjettet er skapt med følgende fire grep:

• Høyre ønsker å konkurranseutsette leveransene fra DGI. DGI er det selskapet som leverer IT-tjenester til Eidsvoll Kommune. Ullensaker Kommune trakk seg fra disse leveransene, og dette førte til et tap av stordriftsfordeler. Det finnes flere leverandører som antas å kunne tilby vesentlige stordriftsfordeler.
  • Høyre ønsker å ta ut stillingshjemler som i dag ikke er en del av tjenesteproduksjonen i Eidsvoll Kommune. Det vil si tomme stillinger som verken har en fast ansatt i seg, dekkes av vikarer eller overtid. Her er tallgrunnlaget usikkert, men Kommunedirektøren indikerer i ØR2 at dette dreier seg om 1,92 prosent av hjemlene. Høyre fjerner 1,38% av dette, men legger også til 59,65 stillinger, eller hele 3,98% på toppen av eksisterende stillingshjemler.
  • Høyre foreslår et innovasjonsprogram for alle virksomhetene for å sikre riktig organisert tjenesteproduksjon. Vi ønsker forbedring i kvaliteten som leveres, bedre forhold for de ansatte, men også reduserte kostnader. Kravet for 2022 er 0,5% av rammen pr virksomhet.
  • Høyre ønsker å selge kommunale eiendommer. Eidsvoll Kommune eier store arealer i sentrale områder som bør gå til utvikling og dermed også betale ned gjeld.

Les hele vårt budsjett med flere detaljer i dokumentet under artikkelen.