Nulltoleranse for utenforskap

Utenforskap kan ramme alle. Likevel er det mest hjerteskjærende utenforskapet det som rammer noen av barna våre. Ungdata-undersøkelsene viser at barna i Eidsvoll opplever mer av dette enn i mange andre kommuner. Konsekvensene er potensielt store, til og med katastrofale.

Det er ikke sjeldent vi hører om problemer med ungdomsmiljøene i Eidsvoll. Spesielt har det vært fokus på Råholt ungdomsskole de siste årene. Samtidig vet vi jo at mange barn og unge har det bra, og vi vet at vi har mye flott ungdom i Eidsvoll. Ungdata-undersøkelsene viser at det er mange som er godt fornøyde, men også at det er noen av barna våre vi bør bekymre oss mer for.

Utenforskap

For barn og unge som opplever utenforskap er nemlig hverdagen en helt annen. Vi har mye kunnskap om risikofaktorene for å havne i et utenforskap, men vi har lite innsikt i hvordan barn og unge som faktisk står utenfor har det, og hvordan de selv opplever egen situasjon.

Utenforskap kan virkelig ramme alle. Manglende mestring i skole, psykisk eller fysisk sykdom eller funksjonsvariasjon, rus, mobbing, ensomhet, omsorgssvikt eller fattigdom er alle eksempler på forhold som kan sette unge mennesker på sidelinjen. En del kommer etter hvert tilbake til skole, studier eller samfunnet, men mange unge forteller om tapte år og skader de kanskje aldri helt vil komme over. I tillegg til å være en utfordring for hvert enkelt menneske som opplever dette representerer utenforskap et stort tap for samfunnet, og store økonomiske kostnader.

Nulltoleranse og helhetlig innsats

Eidsvoll Høyre ønsker derfor nulltoleranse for utenforskap blant barn og unge. Vi vil skape et helhetlig hjelpetilbud med fokus på tidlig innsats, gode barnehager og skoler, god støtte til nye foreldre samt redusere effektene av barnefattigdom.

Dette innebærer fortsatt nulltoleranse for mobbing, registrering av fravær i skolen og oppfølging av fravær fra dag 1, samt systematisk og proaktivt arbeid for et trygt og godt skolemiljø.

Vi vil raskt sørge for at SLT-koordinator kommer i full stilling (per dags dato er dette kun en 50%-stilling i Eidsvoll), for å sikre god koordinering av ulike ressurser – som allerede finnes. For eksempel vil vi ha flere miljøarbeidere, slik at det er miljøarbeidere på hver skole. Det må sikres at helsesykepleier har åpen dør for flere elever når de trenger det, og at også de foresatte følges opp. Dessuten må ungdomsklubbene få enda bredere tilbud og åpningstider, slik at flere kan benytte seg av tilbudet.

Høyre ønsker også å innføre YAM (Youth Aware of Mental Health) i skolen. Dette vil gi elever redskaper og handlingsalternativer i vanskelige situasjoner som ved depresjoner, selvmordstanker, stress og kriser.

Det innebærer også styrket finansiering av frivilligheten i Eidsvoll, fritidskort for barn og unge, utvidet sommerskole – og en rekke andre tiltak som sikrer at alle barn og unge kan delta på en arena som gir mestring.

Bli med!

Det er sikkert mye mer som kan gjøres, og vi er åpne for alle forslag og bidrag som kan bidra til at utenforskap er noe barn og unge i Eidsvoll ikke må oppleve.

Les mer i vårt program her.