Ny løsning for Feiring omsorgsboliger

Løsning på langvarig utfordring
Feiring omsorgsboliger har stått delvis ubrukt i åtte år, mens boliger for personer med psykisk utviklingshemming og/eller andre funksjonsnedsettelser har hatt et stort behov for vedlikehold og oppgradering. Derfor har det vært en kompleks prosess med mange hensyn å ta for å løse begge situasjonene. Nå er imidlertid en solid plan på plass, som ivaretar brukernes behov og samtidig gjør at vi endelig kan fylle Feiring omsorgstun.

Fin utsikt fra Feiring omsorgstun, hvor boligene snart er klare for nye beboere.

Rykter rundt Feiring omsorgstun

Det verserer en del rykter rundt Feiring omsorgstun, og jeg føler behov for å få frem fakta og intensjoner i denne saken. Før sommeren stilte en representant fra AP spørsmål til administrasjonen i forbindelse med ryktene. Vi fikk deretter en kort orientering i Hovedutvalget for Helse og Mestring, hvor administrasjonen informerte om at de så på muligheter for å fylle Feiring omsorgstun med brukergrupper som har behov for døgnebemannet helse- og omsorgstjenester.

Ny løsning for tilrettelagte tjenester

I Hovedutvalget for Helse og Mestring 3. september informerte virksomhetsleder om bakgrunnen for saken og løsningen på følgende måte:
Tilrettelagte tjenester i Helse og Mestring gir støtte til personer med psykisk utviklingshemming eller andre funksjonsnedsettelser. Mange av brukerne er eldre og vil etter hvert trenge mer somatisk oppfølging, i tillegg til miljøterapeutisk behandling. Virksomheten har lenge sett behovet for bedre tilrettelagte boliger for denne gruppen, da dagens boliger ikke er godt nok tilpasset deres økende behov.
Feiring omsorgsboliger er dermed et godt alternativ, med store fellesarealer og god tilrettelegging. I prosessen har verger, ansatte og andre involverte vært enige om tiltakene. Prosjektet ledes av en egen prosjektleder og er i rute for ferdigstilling innen 1. desember 2024.

Tilpasset prosess for sårbare brukere

Det er kommunens og tjenestens ansvar å sørge for at prosessen gjennomføres på best mulig måte for alle brukerne. Endringer som dette kan være overveldende for mange, spesielt for denne sårbare brukergruppen. Informasjon og medvirkning må derfor tilpasses den enkelte, ut fra deres forutsetninger og behov, slik at de får en så god opplevelse av flytteprosessen som mulig, og slik at det blir en god løsning for alle brukerne på sikt.

Politisk tillit til prosessen

Mange av brukerne har verger. Vergene er blitt involvert tidlig i prosessen, mens mange av brukerne selv, av faglige årsaker, ikke kan involveres eller informeres på et så tidlig stadium.

Siv Søgnen, leder av hovedutvalg for Helse og Mestring, poengterer også følgende om denne prosessen: «Dette er virksomhetens og tjenestens ansvar, ikke politikernes. Vi i Hovedutvalget for Helse og Mestring har fått en orientering som sier at det har vært tilrettelagt og tilpasset involvering for den enkelte bruker, og at verger og ansatte er involvert og enige i prosessen. Når orienteringen sier at alle hensyn er ivaretatt og at gjennomføringen har vært god, må vi politikere stole på det. Alle spørsmål kan ikke besvares offentlig i en så kompleks sak som dette. Det er hensyn å ta, både når det kommer til personvern, men også av faglige årsaker for brukerne og andre involverte.»

Høyres støtte til administrasjonens løsning

Administrasjonen, inkludert kommunalsjefen for Helse og Mestring, har gjort en grundig jobb med å utforske muligheter og sikre at løsningen blir den beste for alle involverte. Eidsvoll Høyre setter pris på at kommunens administrasjon nå har funnet en god løsning på en utfordring som lenge har vært vanskelig å løse, og stoler på at prosessen videre blir ryddig og bra for alle involverte.

Løsningen som er valgt, er god og bidrar til å sikre brukerne et verdig liv, noe som også er et viktig mål i vår politiske plattform.

Vi i Høyre er opptatt av, og forventer, at virksomheten gjennomfører prosessen på en måte som ivaretar hver enkelt brukers behov og i henhold til lover og regler for slike prosesser. Vi forventer også at prosessen fullføres innen 31.12.24 for å sikre Husbankens støtte på 11,6 millioner.