Oppgraderingen av vannanlegget ved Tisjøen blir stadig dyrere – og innbyggerne får regningen

Eidsvoll Høyre reagerer på en stadig økning av kostnadsrammen for prosjektet. Den siste økningen i 2020 kom også uten annen forklaring enn at man hadde budsjettert for lite. Høyre har derfor blant annet bedt om utsettelser for å kunne vurdere andre alternativer. Dette har blitt nedstemt av Senterpartiet, Arbeiderpartiet, SV og MDG.

Tisjøen vannbehandlingsanlegg. Foto: Eidsvoll kommune

Dette er saken

I 2013 ga Mattilsynet pålegg til Eidsvoll kommune om å utbedre rensing av vannet i Tisjøen, som er drikkevannet til de fleste innbyggerne i kommunen.

I 2014 skulle etablering av godkjent hoved- og reservevann i Eidsvoll koste 44,8 milloner kroner. 6 år etter har kostnadsrammene nesten firedoblet seg, til i overkant av 170 millioner kroner.

Senest i 2020 ble rammen for oppgradering av Tisjøen økt betraktelig, uten noen forklaring, utover at man hadde budsjettert for lite. Ingenting hadde egentlig endret seg, bortsett fra kostnaden. Høyre ba da om utsettelse og vurdering av alternativer. Dette ble nedstemt av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og MDG.

Når vi nå ser ut til å kunne ende på i overkant av 170 millioner, er vi i Høyre bekymret for ytterligere sprekker i budsjett – og et nytt Bårlidalen – før vi en gang har kommet skikkelig i gang med Tisjøen-prosjektet.