Psykisk helsehjelp for unge: Vi må forkorte ventetid, og senke terskelen for hjelp.

Hvert år mister vi alt for mange unge til selvmord. Derfor er det en hjertesak for Tone Wilhelmsen Trøen at vi skal sikre raskere og bedre helsehjelp til barn og unge.

tone_storting_barn_unge
Tone Wilhelmsen Trøen i samtale med ungdom i digitalt ungdomsparlament.

Tone har ledet et arbeid i Høyre om psykisk helse for barn og unge, hvor de kom fram til to hovedforslag for å oppnå raskere hjelp og mer målrettet hjelp. Dette for å kunne møte den svært dramatiske økningen i psykiske helseplager for barn og unge.

«For meg er det en stor bekymring at så mange barn og unge sier at de sliter psykisk. Hvert år mister vi alt for mange unge til selvmord. Derfor er det en hjertesak for meg at vi skal sikre raskere og bedre helsehjelp til barn og unge. Det gjør vi ved å love at det ikke skal gå mer enn tre uker fra du har vært hos fastlegen, til du blir henvist til spesialist – og får fortelle om hva som er vanskelig i livet ditt.»

Tone Wilhelmsen Trøen, Stortingspresident og stortingsrepresentant, Eidsvoll Høyre

I dag får mange den hjelpen de trenger gjennom BUP/DPS, men for alt for mange tar det lang tid. Det kan være alvorlig og føles svært utrygt for den enkelte og familien.

• Dersom du er barn/ungdom og blir henvist til utredning for angstlidelser på Romerike er ventetiden på BUP Nedre Romerike 12 uker, og ventetiden på BUP Øvre Romerike 13 uker.
  • Dersom du er barn /ungdom og blir henvist til utredning for hyperaktivitet og konsentrasjonsvansker (ADHD) er ventetiden på BUP Nedre og Øvre Romerike 13 uker.
  • I tillegg er det slik at mange av dem som oppsøker lege for å få hjelp med sine psykiske helseplager, får sin henvisning avvist av BUP/DPS. Det innebærer at de aldri møter noen som faktisk utreder plagene.
Tone Wilhelmsen Trøens hjertesak er sikrere og bedre helsehjelp for barn og unge. Foto: Eidsvoll Høyre

Derfor bør disse to konkrete tiltakene innføres:

• Innføre rett til vurdering og møte med fagperson innen tre uker, ved henvisning til Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) eller distriktpsykiatrisk senter (DPS).
  • Barn og unge skal gis høykvalitets utredning raskt, slik at de får den riktige tverrfaglige oppfølgningen ut fra sine behov.

Mange avvises ved BUP/DPS uten at de har møtt en fagperson. Tilgang til nødvendig behandling for alvorlig psykisk lidelse blir gjennom dette avhengig av formuleringene i en henvisning. Når en fastlege har vurdert at det er behov for vurdering eller tilsyn fra spesialisthelsetjenesten bør dette være tilstrekkelig. Dette bør utløse en rett til reell vurdering der en fagperson møter den som er henvist. Dette vil bidra til lavere terskel til tjenester av høy kvalitet. Det vil også motvirke variasjon som ikke er knyttet til faktisk behandlingsbehov og øke tilliten til vurderingene som gjøres.

Det er avgjørende å sikre kort ventetid fra henvisning til BUP/DPS og første vurderingssamtale. Hos enkelte kan behandlingsbehovet være større og mer akutt enn det som fremkommer i henvisningen. For andre vil en gjennom første møte kunne avklare at andre behandlingstilbud er bedre egnet. Det er viktig å sikre kort ventetid, ikke minst når det skal vurderes om en er henvist til rett sted. Det vil derfor innføres rett til første samtale ved BUP/DPS innen 3 uker fra henvisningen er mottatt.