Senterpartiet viser forakt for lokaldemokratiet

«Det er et viktig lokalt ansvar å sikre gode vilkår for at barna våre lærer på skolen».

Tone Wilhelmsen Trøen, stortingsrepresentant for Høyre, har skrevet et leserinnlegg i EUB, som vi gjengir her.

Foto: Bjørn Hytjanstorp, EUB

Læreren er viktigst, men selve skolebygget og utearealet har selvfølgelig også betydning. I alt for mange år har vi visst at det må til en ny barneskole for ungene som vokser opp i og rundt Eidsvoll sentrum. Lokale politikere har tatt ansvar. Tusenvis av timer er lagt ned i diskusjoner og politisk arbeid både i skolestrukturutvalg, blant skolepolitikere, formannskapspolitikere og kommunestyrepolitikere. Ikke få timer er brukt på diskusjon om skolens beliggenhet i EUBs spalter eller over hagegjerdet og rundt kafebordene i Sundet heller. Saken er også behandlet i Akershus fylkeskommune, Viken fylkeskommune og en rekke departementer. Etableringen av ny barneskole til erstatning for Vilbergskolen er behandlet lenge, nøye og med bred og åpen debatt. Med ett mål for øyet; å skape en ny, god skole som ramme for viktig læring.

Det er derfor finurlig å lese at Senterpartiets stortingsrepresentant Kari Mette Prestrud fra Nordre Follo har tatt veien fra den ene kanten av Akershus til den andre, for å fortelle lokale folkevalgte og oss i Eidsvoll at hun og Sp i Akershus vet best hvor den nye barneskolen i Sundet skal ligge. Uten respekt for lokale politiske prosesser uttaler hun «jeg har alltid tro på at det er mulig å stoppe en sak»

I Senterpartiets program og i Hurdalsplattformen som partiet i regjering styrer på snakkes det varmt om det lokale selvstyret, om at samfunnet skal bygges nedenfra, om at beslutninger skal fattes nær folk. Men å ha respekt for at et flertall av våre folkevalgte politikere i Eidsvoll – ikke en, men flere ganger har besluttet at den nye skolen skal bygges på Tynsåk, det har ikke Prestrud og Senterpartiet. Så er det riktig at Senterpartiet er opptatt av jordvern, men det er de faktisk heller ikke alene om. Derfor har også etableringen av skolen blitt grundig behandlet, debattert og analysert. Alle våre folkevalgte i Eidsvoll har også hele tiden lagt til grunn at matjorda skal flyttes og gjenbrukes. Konklusjonen for kommunestyrets flertall er likevel klar. Ungene i Sundet skal endelig få en ny skole, og den skal ligge på Tynsåk.

Senterpartiets agering i denne saken, over lang tid, understreker at de fagre ordene om lokalt selvstyre og at beslutninger skal fattes nær folk bare gjelder når Senterpartiet er enig. -Det håper jeg folk merker seg. Det trist at partiet viser så lite respekt for det lokale demokratiet i bygda vår. Men nå må tiden for forsøk på omkamper være over. Jeg er sikker på at unger og foreldre i Sundet kan stole på at den demokratisk fattede beslutningen om skole på Tynsåk står ved lag, at bygging av skolen snart starter opp og at de kan begynne å glede seg.