Slik vil Eidsvoll Høyre fjerne eiendomsskatten

I vårt valgprogram lover vi å fjerne eiendomsskatten, noe som har ført til en del spørsmål om hvordan dette skal skje.

Ikke så rart, de rødgrønne har skremt oss opp med at denne skatten er helt nødvendig for å opprettholde tjenestetilbudene, både innenfor skole, oppvekst, omsorg og helse.

Høyre har alltid stemt mot eiendomsskatt og vi har lagt frem budsjettforslag som viser at den ikke er nødvendig. Derfor vil vi også fjerne den. Dels fordi den er unødvendig og en sovepute ved at den stadig økes litt etter litt og slik hindrer effektivisering og nytenking.

Samtidig er vi i Høyre også klare på at folk flest har rett til å beholde mer av pengene sine selv. I dag enda viktigere enn ellers, vi lever i en langvarig dyrtid.

Eiendomsskatten er ingen løsning, den er et symptom på at kostnadene ved å drifte kommunen er for høye i forhold til inntektene. Høyre vil redusere kostnadene og øke inntektene. Samtidig må kommunen driftes på en annen måte, kommunens drift er i dag ikke bærekraftig. Høyre innser at kommunen må levere mer og bedre for mindre. Krevende men gjennomførbart!

Selvsagt er det mange grep som må tas, det er ikke bare eiendomsskatt som er problemet, men også at kommunen går med underskudd tross denne skatten, vi kommer derfor ikke i mål på et år, men starter arbeidet i budsjettet for 2024 og gjennomfører i kommunestyreperioden.

Her stikkordsmessig noen av grepene vi ser som nødvendige:

• Storstilt digitalisering av drift og organisasjon, herigjennom konkurranseutsette DGI, altså sette teknologitjenestene ut på anbud. Årlige besparelser kan være betydelige, 12-15 mill.
  • Innføre ansettelsesstopp og ikke erstatte ansatte som går ut i pensjon. Dette skal gjelde til økonomien er i balanse
  • Ta ned både ekstern og intern vikarbruk og halvere sykefraværet; gjennom nye turnusordninger, flere i hele stillinger og økt grunnbemanning
  • Spare inn 0,6% årlig på alle tjenesteområder (utgjør ca. 11 mill. første år)
  • Gjennomføre påbegynt administrativ omorganisering med færre og gode ledere som gis større ansvar og sikrer bedre økonomikontroll
  • Ta i bruk nye arbeids- og organisasjonsformer, innføre målbare effektivitetsnormer, samtidig gi kommunedirektøren både større frihet og mer ansvar til å gjennomføre
  • Tydeliggjøre og sikre gjennomføring av politiske bestillinger og prioriteringer
  • Selge kommunale eiendommer; kartlegging viser en brutto kommunal eiendomsmasse med antatt verdi (boliger og næring) på henimot 2 mrd. Ulike reguleringsbestemmelser må hensyntas, men vi anser salg for ca. 100 mill. årlig som realistisk.
  • Omfattende tilrettelegging for nye virksomheter, arbeidsplasser og innflytting: Vi har i dag lavest skattbar inntekt pr innbygger på hele Romerike. Det betyr lave skatteinntekter. Flere bedrifter betyr flere i arbeid, innflytting og økte skatteinntekter. Kompetansearbeidsplasser må prioriteres, disse mangler i dag og hindrer utvikling på viktige områder.

Det vi synliggjør her, er at det er fullt mulig å fjerne eiendomsskatten og få økonomien i balanse.

Ellers finner du vårt gjennomarbeidete og gode program på våre hjemmesider, der ser du mer om hva vi i Høyre vil gjennomføre.