Arealdelen skal rulleres i 2026
I Sindre Sandbergs kritiske innlegg rettet mot Høyre, påstås det at partiet svikter det lokale næringslivet ved å utsette revideringen av arealdelen i kommuneplanen. Vi ønsker å klargjøre vårt standpunkt og forklare hvorfor vi mener det er riktig å avstå fra umiddelbar revidering.
1. Både samfunns- og arealdelen skal revideres
Kommunestyret har vedtatt at både samfunns- og arealdelen skal revideres i inneværende periode, med samfunnsdelen først i 2024-25 og arealdelen i 2026-27. Samfunnsdelen gir retning og definerer handlingsrommet for utviklingen av Frogn samfunnet, som deretter følges opp i kommuneplanens arealdel. Derfor er det viktig at samfunnsdelen revideres først.
2. Viktigheten av Byutviklingsplanen
Vi ønsker å understreke betydningen av å realisere Byutviklingsplanen for å øke boligbyggingen i Frogn. Potensialet innenfor Byutviklingsplanen er på inntil 2500 boliger, som vil være svært viktig for utviklingen av Frogn fremover. Med krav om at 80% av veksten må tas innenfor grønn grense (som sammenfaller med Byutviklingsplanen), er det avgjørende at administrasjonen effektivt kan bruke ressursene sine for å behandle detaljreguleringer innenfor denne planen slik at vi får realisert boligpotensialet der. Å revidere samfunns- og arealdelen samtidig ville binde opp alle planressurser i administrasjonen og forsinke realiseringen av boligveksten innenfor Byutviklingsplanen. For Høyre er det dermed viktigere å prioritere fortgang i boligbyggingen.
3. Nasjonale og regionale føringer begrenser selvstyret!
Frogn kommune opererer innenfor nasjonale og regionale føringer for arealplanlegging. Dette er retningslinjer satt av nasjonale og regionale myndigheter for å sikre helhetlig og bærekraftig utvikling. En slik føring er Regional areal- og transportplan. For Frogn innebærer planen at 80% av boligveksten skjer innenfor Byutviklingsplanen. Målet er å styre utviklingen mot områder med god kollektivdekning og gangavstand til sentrale tjenester, og dermed begrense behovet for bilkjøring. Kravet om regulering ved fortetting lenger enn 500 meter fra bussholdeplass med hyppige avganger henger sammen med dette.