Politikk

Frogn trenger en stødig kurs. Vår visjon er at Frogn blir en moderne og effektiv kommune der grunnholdningen er «ja». Ved å stemme Høyre får du mer frihet til å gjøre egne valg og en kommune som ser deg og dine behov.

Frogn Høyres program for perioden 2023-2027

Klikk på plusstegnet for å lese kapitlene, eller last ned programmet i sin helhet under.

1. Høyres verdier

Høyre har en grunnleggende tillit til deg som enkeltmenneske. Vi mener at når du har ansvar og frihet, får du mulighet til å bestemme mer, ta egne valg og forme livet ditt slik du ønsker.

Valgfriheten er ikke bare essensen i menneskeverdet, rettsstaten og demokratiet; den gir grobunn for de nye idéene og den gjennomføringskraften vi trenger for å gå løs på våre felles utfordringer, utvikle et varmere og mer velfungerende samfunn og skape nye og bedre tjenester.

Vi har arvet en evne og vilje til å bygge et samfunn preget av inkludering, tillit, åpenhet, små forskjeller og gode velferdsordninger. Nå er det vår tur til å utvikle Frogn – forandre for å bevare – med tanke på vår egen og fremtidige generasjoners liv og velferd.

Et fungerende lokaldemokrati representerer viktige verdier det er lett å ta for gitt. Vi lever i en tid der demokratier og lokal styring utfordres og begrenses. Som et lokalt parti er en av våre viktigste oppgaver å skape tillit til, og oppslutning om, de lokale beslutningsprosessene. Høyres mål er å skape en forutsigbar og god balanse mellom innbyggerens individuelle behov og samfunnets felles behov.

Å ta gode valg for klima og miljø er en av våre viktigste oppgaver. Vi må ta kunnskapsbaserte beslutninger og handle lokalt for å lykkes globalt. Vi skal gå foran i det grønne skiftet og bidra til en klima- og miljøpolitikk som kutter utslipp og tar vare på naturen. Her trenger vi alle gode idéer og initiativ, ny teknologi og grønne bedrifter som – i samarbeid med det offentlige – skaper de nye arbeidsplassene og bidrar til å oppnå verdiskapingen vi trenger for å nå målene.

Høyre ønsker et trygt og godt samfunn, med et tjenestetilbud som er tilpasset ditt og familiens behov gjennom alle livsfaser. Høyre ønsker et samfunn hvor det offentlige tilbyr grunnleggende tjenester med omtanke og høy kvalitet. Vi ønsker også et samfunn hvor private aktører og frivillige organisasjoner støttes og inspireres til å utvikle tilbud og tjenester og skape fremtidens arbeidsplasser. Vi trenger både private initiativ og en effektiv offentlig sektor for å håndtere vår tids utfordringer og videreutvikle gode lokalsamfunn.

2. En trygg, inkluderende og trivelig ja-kommune!

Frogn har mange unike kvaliteter som gjør kommunen til et attraktivt sted å bo, etablere næring eller oppsøke for mange ulike opplevelser. For småbarnsforeldre som velger et trygt oppvekstmiljø, ungdom som søker et bredt fritidstilbud, for voksne og for eldre.

Nærheten til fjorden, Oscarsborg festning, Gamle Drøbak, en flora av gallerier og et kreativt kunst- og kulturliv gjør oss til et populært besøksmål nasjonalt og internasjonalt, noe som igjen gir et viktig bidrag til vårt lokale næringsliv.

Høyre har store ambisjoner for Frogn kommune: Vi vil jobbe for at Frogn forblir en attraktiv og resurssterk kommune preget av trivsel, mangfold, tillit og tilhørighet. En kompetent, effektiv kommuneorganisasjon med motiverte og dyktige medarbeidere gir oss et svært godt utgangspunkt for å levere gode tjenester og utvikle kommunen for å dekke behovene for fremtiden og nå FNs bærekraftsmål.

For å sikre vekst og positiv utvikling må vi prioritere på en måte som utnytter ressursene. Et av de viktigste grepene vi kan ta, er å vedta arealplaner og utbyggingsavtaler som gjør det mulig å bygge de boligene vi trenger for å kunne ta imot flere innbyggere. Slik legger vi også til rette for vekst i elevtallet, slik at vi fyller opp skolene og sikrer en bærekraftig demografi, som igjen vil styrke kommunens økonomi. Resultatet vil bli at kommunen kan levere gode tjenester til innbyggerne, samtidig som vi får mulighet til å være en pådriver for lokalt miljøarbeid, redusere våre utslipp og ta valg som møter de globale klimautfordringene.

Førstegangsetablerere er en gruppe som sliter med å komme inn i boligmarkedet. Det er derfor behov for boligtilbud rettet spesifikt mot denne gruppen. Leie til eie-ordninger kan være en del av en slik løsning. Høyre vil også arbeide for at en andel av leilighetene i Dyrløkkebakken forbeholdes førstegangsetablerere.

Høyre ønsker å være en pådriver for at kommunen velger smarte og effektive driftsløsninger, ny teknologi der dette egner seg, og samtidig tilbyr varme hender og god omsorg til de som trenger det.

Først og fremst ønsker Høyre å ta kloke valg som sikrer at Frogn fortsetter å være et godt sted å bo, hvor du får tilbud, muligheter og valgfrihet gjennom alle faser i livet.

Høyre vil:

• legge til rette for at kommunen og de enkelte innbyggere kan ta gode klimavalg
  • styrke husholdningenes økonomi ved å fjerne eiendomsskatten
  • sikre barn og unge en trygg oppvekst
  • gi alle barn barnehageplass når de trenger det
  • skape en skole der alle kan utvikle seg og lykkes
  • styrke tilbudet til de som sliter med psykisk helse og rus
  • møte familier med sammensatte behov på en nær og verdig måte, i tråd med likeverdsreformen
  • legge til rette for et mer aldersvennlig samfunn
  • styrke kommunens tilbud for integrering og mottak av flyktninger
  • legge til rette for et lokalt boligmarked for alle
  • legge til rette for lokale næringer, arbeidsplasser og turisme
  • sikre at Frogn blir en moderne og effektiv ja-kommune

3. Klima og miljø

Høyre mener at det ikke er noen motsetning mellom utslippskutt og utvikling, og at det er viktig å ha næringslivet med på laget. For å få kunnskap om klimaløsninger som gir reelle resultater, må kommunene og fagmiljøene samarbeide på tvers. Vi må gjøre det lønnsomt å velge grønt og satse på ny teknologi – samtidig som vi stiller klimakrav.

For Høyre er det viktig å trekke frem lokale klimatiltak, som også er til fordel for innbyggerne. Det kan for eksempel være å styrke kollektivtilbudet og å legge om driften av kommunens bygninger for å gjøre dem mer energieffektive. Frogn kommune bør også si ja og være en pådriver for at innbyggerne tar gode klimavalg, som å installere varmepumper, velge energieffektive vinduer, etterisolere og legge solcellepaneler – også i Gamle Drøbak.

Vi ønsker en arealplanlegging som bidrar til utvikling og samtidig tar miljøhensyn og sikrer viktige friluftsområder i Frogn. Vi mener at overgangen til nullutslippsbiler er et viktig klimabidrag, og vi må også legge til rette for at flere kan bruke sykkel og gå.

Vi må forstå at spesielt barnefamilier har behov for bil for å få hverdagen til å gå rundt. Det trengs nye pendlerparkeringer, nok parkeringsplasser ved utbygginger og ladestasjoner tilpasset alle typer tilkoblinger.

Frogn kommune bør informere om, og hjelpe til med, søknader til statlige støtteordninger for klima-/energitiltak og etablere solcellepanel på egnede kommunale bygg. Vi vil være en pådriver for at Follo Ren tar i bruk ny kildesorteringsteknologi for å gjenvinne plast, bygg- og anleggsavfall og tekstiler. Vi ønsker å prøve ut mobile gjenbruksstasjoner for å øke gjenbruksgraden.

Frogn kommune har ca. 110 000 kvm bygningsmasse til en verdi av ca. 3 milliarder kroner. Høyre vil være en pådriver for at kommunens bygningsmasse vedlikeholdes, slik at kostnadene ikke blir overført til fremtidige generasjoner.

Høyre vil gjennomgå kommunens eiendomsmasse (grunnareal og bygninger) for å vurdere hvilke som er strategisk viktige, og avhende andre eiendommer for å frigjøre kapital til prioriterte formål.

Høyre vil:

• videreføre markaplanen og bevare golfbanen som rekreasjonsområde
  • innføre som hovedprinsipp at kommunen sier ja til etablering av solcellepanel på private hustak
  • legge opp til at kommunen formidler informasjon om statlige støtteordninger for klima-/energitiltak og, om nødvendig, hjelper til med søknader
  • levere tjenester med høy kvalitet innenfor vann, avløp og renovasjon og fullføre rehabiliteringen av vann- og avløpsnettet
  • på nytt fremme forslag om å utvide pendlerparkeringen på Måna og innføre prinsipp om parkering for kommunens innbyggere
  • arbeide for et bedre kollektivtilbud på tvers av fjorden, mot Nesodden, mot Vestby og lokalt i Frogn
  • videreføre investeringene til vedlikehold av kommunale bygg

Redd Oslofjorden nå!

Oslofjorden er i krise. Kraftige tiltak er nødvendig, og det haster.

Vi må trappe opp innsatsen for en renere Oslofjord. Marin forsøpling og mikroplast er et alvorlig miljøproblem, og fjorden klarer heller ikke lenger å håndtere de stadig større utslippene av nitrogen, fosfor, slam og mudder fra jordbruk og avløp.

Å redde Oslofjorden krever et forpliktende, kunnskapsbasert samarbeid mellom alle forvaltningsnivåer, næringslivet og Oslofjordrådet, slik at vi klarer å gjennomføre nødvendige tiltak og skape gode, varige løsninger og en levende fjord.

Kystverket har målsetting om å anlegge en ny kystfarlei i Vestfjorden. En slik farlei vil rasere båtlivets rekreasjonssteder i hele Vestfjorden og det eksisterende kaianlegget på Håøya, og den vil kreve en nedbygging av Drøbaksjeteen. NIVA konkluderer med at hvis sjeteen gjøres lavere, vil det bidra til antatt halvering av strømmen, som igjen vil føre til lavere oksygeninnhold i vannet. De fundamentale forutsetningene for den unike naturtypen vi finner på sjeteen, vil endres fullstendig.

Høyre vil:

• samarbeide med kommunene langs fjorden om en nullutslippsplan for kloakk og etablere et sammenhengende nettverk av tømmestasjoner for fritidsbåter
  • etablere flere fredningsområder for hummer
  • legge til rette for oppsamling av bunnstoff/miljøgifter
  • motarbeide at Kystverket anlegger en ny kystfarlei i Vestfjorden, slik at ikke fjordens helsetilstand forverres og man skaper ulemper for rekreasjon og båtliv
  • utforme en ordning med gratis henting/innlevering av avfall i forbindelse med frivillige opprydningsdugnader
  • tilrettelegge for etablering av ladestasjoner for elektriske fritidsbåter og ferger, hovedsakelig gjennom markedsmekanismer

4. Høyre vil fjerne eiendomsskatten

Å bo i Frogn betyr at du lever i en kommune med høye boligpriser. Derfor rammes svært mange med helt normale hjem av en eiendomsskatt kommunen egentlig ikke trenger. Våre innbyggere betaler mer i personskatt enn både gjennomsnittet i landet og gjennomsnittet i nabokommunene. Derfor har Frogn gode økonomiske forutsetninger og bør normalt gå med overskudd, også uten eiendomsskatt. Eiendomsskatten er ekstra belastende i en tid med sterk prisstigning, dyr strøm og høye renter.

Høyre vil

• gjøre kommunen mer attraktiv for boligbygging, tilflytting og vekst ved å fjerne eiendomsskatten
  • bidra til at kommunen leverer sine tjenester effektivt og med høy kvalitet, uten å skattlegge innbyggernes hjem

5. Trygg oppvekst for barn og ungdom

Vi må legge til rette for flere barn

Det er utfordrende at det er for få barn i Frogn. Derfor må vi tiltrekke oss flere barnefamilier og samtidig sikre at Frogn er en attraktiv kommune både for å få og ha barn. Frogn Høyre vil gjennomgå alle kommunens tjenester for å sikre at de ivaretar de ulike behovene som følger av å bringe barn til verden. Dette krever god oppfølging allerede fra mor er gravid, helsetjenester som tar utgangspunkt i familiens behov, forsterkede tjenester når det er behov for det, trygge barnehager, gode skoler, sosiale nettverk og fritidsaktiviteter.

For at hverdagen skal gå rundt, trenger de aller fleste familier å kunne kombinere det å være foreldre med å være i arbeid. Eksempelvis må kommunen være pendlervennlig, og barnehager og skoler må ha åpningstider som dekker pendlernes behov.

Det er godt å vokse opp i Frogn

En god oppvekst varer livet ut, og det er viktig at lokalsamfunnet lager gode rammer og gjør tiltak for å sikre at våre barn og unge er trygge og inkludert. Ved siden av skolen er fritidsaktiviteter de unges viktigste arena for å etablere vennskap som motvirker utenforskap. Frogn Høyre ønsker å etablere en lokal ordning med fritidskort, som gir barn i lavinntektshusholdninger mulighet til å delta gratis, noe som bidrar til inkludering og vennskap.

Frogn mangler lavterskeltilbud for de eldste ungdommene. Vi bør legge til rette for flere aktivitetstilbud, og Frogn Høyre vil ønske aktiviteter som ungdomskafe, bowling, klatrepark og flere andre velkommen.

Høyre vil:

• jobbe for å etablere et lokalt fritidskort som gir barn i lavinntektshusholdninger et gratis aktivitetstilbud
  • etablere flere møteplasser for unge
  • etablere sanitæranlegg ved skateparken

Oppfølging, utvikling og omsorg i trygge barnehager

Alle foreldre skal være trygge på at barna deres trives og utvikler seg i barnehagen. Høyre vil prioritere tidlig innsats for barn med læringsutfordringer, slik at disse barna ikke blir hengende etter på skolen. Dette krever at barnehagen har god grunnbemanning, og at det legges til rette for kompetanseutvikling og videreutdanning i kommunens barnehager.

Barn er forskjellige, og derfor bør de også ha forskjellige barnehagetilbud. For Høyre er det kvaliteten – barnas trivsel og foreldrenes tilbakemeldinger – som er viktig, ikke om barnehagen er drevet av det offentlige eller er privat. En god fordeling mellom kommunale og private barnehager sikrer mangfold, utvikling og en god bredde i tilbudet.

Vi ønsker å etablere tilstrekkelig barnehagekapasitet slik at alle barn som har fylt ett år, kan få tilbud om barnehageplass. Dette inkluderer løpende opptak når barna fyller ett år, og av barn som flytter til kommunen.

Høyre vil:

• øke antallet barnehageplasser i kommunen
  • ha tilbud om løpende barnehageopptak fra barnet fyller ett år
  • videreføre kommunens spesialpedagogiske team i barnehagene
  • fjerne hindringer for nødvendig informasjonsflyt og foresattes «reservasjonsrett» mot informasjonsoverføring ved alle overganger i oppveksten

En skole hvor alle lykkes

Høyre har høye ambisjoner for kvalitet og trivsel i Frogn-skolen. Mestringsfølelse er en forutsetning for at barn skal trives på skolen. For Høyre er det viktig at alle elever får muligheten til å lykkes, og at skolen i større grad tilpasses den enkelte elev.

Høyre vil legge til rette for at elever som trenger større utfordringer eller tettere oppfølging, får det. Skolen skal aktivt motarbeide mobbing, og som hovedregel, når tiltak ikke fører til endring, bør elever som mobber, bytte skole.

Det er viktig at Frogn-skolens profesjonelle og dyktige lærere og ledere prioriteres og gis mulighet til å heve sin kompetanse gjennom etter- og videreutdanning. Høyre ønsker også å motivere lærere til å bli i yrket og utvikle seg i jobben, blant annet ved å innføre en lokal lærerspesialistordning.

Noen av skolebyggene våre er gamle og trenger vedlikehold og miljøvennlig fornyelse. I tillegg til at uegnede bygg begrenser undervisningen og utviklingen, har driften et unødvendig høyt strømforbruk, og det kreves ofte store utgifter til utbedringer. Høyre mener at det må legges en plan for investeringer i eksisterende og nye skolebygg. Ved å utnytte det økonomiske handlingsrommet og oppgradere bygningsmassen kan vi bidra til redusert energiforbruk, lavere driftsutgifter og at vi møter miljøkrav. Og viktigst av alt: Vi sørger for at alle ansatte og elever trives i gode, moderne og trygge skolebygg.

Høyre vil:

• støtte opp om de private skolene som sørger for et mangfold i skoletilbudet
  • innføre at fravær føres systematisk på alle skoler, og at foresatte får beskjed ved alt fravær for sine barn
  • gjøre det enklere å ta etter- og videreutdanning parallelt som man underviser i skolen, og jobbe for at lærere som underviser i fag de mangler kompetanse i, skal få tilbud om videreutdanning innen ett år
  • innføre en lokal lærerspesialistordning
  • satse på å utvikle lederne
  • ivareta funksjoner i skolen som jobber for bedre skolemiljø og mindre fravær
  • oppmuntre skolene i kommunen til å gjennomføre alle nasjonale kartleggingsprøver
  • støtte forslag om sommerskole
  • utvide satsingen på tidlig innsats, slik at færre får behov for spesialundervisning, og samtidig sikre at de som har behov, får tilbud om slik spesialundervisning
  • søke om å innføre en forsøksordning hvor den individbaserte retten til spesialundervisning, gjennom enkeltvedtak hos PP-tjenesten, erstattes med et spesialpedagogisk støttesystem ved alle skolene
  • sette av penger til innkjøp av fysiske lærebøker, i tråd med nye læreplaner
  • jobbe for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet i skolebygg

En ungdomsskole med mestring og læringsglede for alle elever

På nasjonalt nivå er det bekymringsfullt at så mange elever scorer under kritisk ferdighetsnivå i lesing, skriving og regning når de begynner i 8. klasse. Lokalt i Frogn ønsker vi å gjøre en ekstra innsats på ungdomsskolene, i tråd med Høyres foreslåtte ungdomsskolereform.

Høyre vil:

• gi elever som ikke har gode nok lese-, skrive- og/eller regneferdigheter, intensiv opplæring slik at de tilegner seg disse ferdighetene – som er nødvendig for å kunne følge undervisningen og oppleve læringsglede på ungdomstrinnet
  • åpne for forsøk med en ny modell for grunnskolen, hvor barnetrinnene begrenses til 6 år og ungdomstrinnene utvides til 4 år
  • gi bedre og mer tilpasset undervisning ved hjelp av digitale læringsplattformer
  • sørge for bedre samarbeid mellom lokalt næringsliv og skole, for eksempel i valgfagstilbud
  • åpne for at elever med spesielle utfordringer og evner kan få tilbud om tilrettelagt praksis i bedrift
  • sørge for at barn som trenger større utfordringer, kan ta fag i høyere klassetrinn
  • støtte at lekser er et verktøy for læring i skolen

6. Idrett og friluftsliv

En rekke lag og foreninger tilbyr Frogns innbyggere et bredt og godt utvalg av idretts- og friluftslivsaktiviteter. Høyre vil gi de frivillige organisasjonene forutsigbarhet og gode rammebetingelser, slik at de kan fortsette sitt viktige arbeid over tid. Kommunen trenger en langsiktig plan for vedlikehold og oppgradering av eksisterende idrettsanlegg, og eventuell fremtidig bygging av nye anlegg.

Frogns mangfoldige natur og nærhet til sjøen gir gode muligheter for alle Frogns innbyggere til et variert og mangfoldig friluftsliv. Det er viktig for å styrke folkehelsen. Opparbeidede turstier og oppkjørte skiløyper er fellesgoder som bidrar stort til trivsel og folkehelse. Høyre ønsker at kommunen fortsetter å støtte Frognmarkas Venner og Drøbak-Frogn Idrettslag (DFI) økonomisk i arbeidet med turstier og løypekjøring. Høyre er positive til å anlegge nye kyststier.

Stolpejakten er et populært og gratis tilbud som legger til rette for aktivisering av både unge og gamle, aktive og inaktive, arbeidstakere og skoleelever, funksjonsdyktige og funksjonshemmede – eller de som rett og slett ønsker å gjøre seg bedre kjent i byen og distriktet. Stolpejakten er i stadig utvikling, og det er eksempelvis kommuner som har begynt å bruke stolpejakten som en del av sin undervisning. Frogn Høyre ønsker at kommunen bidrar til å videreutvikle Stolpejakten i vår kommune.

• videreføre driftsavtalen for idrettsanlegg mellom Frogn kommune og DFI
  • videreføre dagens ordning som gir lag og foreninger gratis bruk av kommunens anlegg og lokaler
  • bidra til DFIs årlige utgifter til drift, vedlikehold og kjøring av løypemaskin
  • bidra til Frognmarkas Venners årlige utgifter til skilting, merking, utbedring og vedlikehold av turstier
  • bevare golfbanen som idrettsanlegg og rekreasjonsområde
  • bidra til å videreutvikle Stolpejakten i vår kommune

7. Kultur og frivillighet

Frogn kjennetegnes ved et mangfoldig kulturtilbud av høy kvalitet. For Høyre er det viktig å tilby en kulturskole som gir barn og ungdom kulturell ballast, opplæring og glede i møte med ulike kunstuttrykk. I Høyre ønsker vi å videreføre den brede kulturaktiviteten som foregår på Smia. Vi vil være en aktiv støttespiller for kultursatsinger i kommunen og bidra til at frivillige aktører får gode rammevilkår til å videreutvikle et fritt og mangfoldig kulturliv.

Høyre mener det er et større næringspotensial i kulturarrangementer i Frogn enn det som realiseres i dag. Kommersielle aktører skal sikres forutsigbare, langsiktige avtaler og rammevilkår, som gir dem mulighet til å utvikle sine tilbud og planlegge over flere år.

Høyre ønsker å legge til rette for størst mulig frivillig engasjement i idrett, friluftsliv og kulturliv, slik at lokal frivillighet kan skape et mangfoldig tilbud og gode aktiviteter. For at frivilligheten skal ha gode vekstvilkår, må Frogn kommune ha tett og god dialog med de frivillige organisasjonene om deres mål og planer, og vise vilje til å bidra til å ta tak i deres utfordringer.

Høyre vil

• gi private kulturarrangører forutsigbarhet og langsiktige rammer
  • tillate større kulturarrangementer i Badeparken
  • fortsette å satse på biblioteket som viktig samfunnsaktør i Frogn
  • heie frem kreative initiativ og legge til rette for arrangementer som utvider kulturtilbudet

8. Psykisk helse og rusomsorg

Alle har en psykisk helse, noen trenger oppfølging

Vi vil satse på lavterskeltilbud innen psykisk helse med mål om at mennesker med lettere psykiske plager skal følges opp tidligere. Vi ønsker at barn og unge som ber om hjelp, skal oppleve kortere ventetid, og at oppfølging gis der barn og unge lever livene sine – i familien, i barnehagen og på skolen.

Psykisk sykdom kan ramme mennesker i alle aldre og med ulik alvorsgrad. Mange kan få det bedre med tidlig, tilpasset hjelp og god oppfølging. Aktivisering og deltakelse i samfunnet vil for mange være god forebygging. Høyre vil at kommunens hjelpetilbud skal samordnes bedre med spesialisthelsetjenesten og NAV, slik at færre får et langvarig sykdomsforløp. Informasjon om tilbudene må være lett å finne på kommunens nettsider.

Rusavhengige må få hjelp, ikke straff

Høyre vil ha en verdig rusomsorg og bekjempe avhengighet med hjelp, ikke straff. Vi vil at kommunen skal ta initiativ til et pilotprosjekt med en lokal rusreform, sammen med de andre follokommunene. Her vil kommunene, i samarbeid med politiet, sørge for at mennesker som pågripes for besittelse av narkotika til eget bruk, gis oppfølging i form av lokal helsehjelp og rådgivning.

Mange rusavhengige opplever lang ventetid, noe som kan svekke motivasjonen til den som oppsøker behandling. Høyre ønsker å fjerne ventetiden.

Høyre vil:

• satse på lavterskeltilbud innen psykisk helse
  • sikre at lettere psykiske plager skal følges opp tidligere
  • korte ned ventetiden for barn og unge som ber om hjelp
  • bidra til at hjelpetilbudene er bedre samordnet, og gjøre det mer oversiktlig for den enkelte som trenger hjelp
  • styrke samarbeidet med frivilligheten og skape møteplasser for mennesker i forskjellige livsfaser
  • opprette treffsteder for familier og tilpasse åpningstider på helsestasjonene
  • fange opp og gi tilbud til kvinner med fødselsdepresjoner
  • ha tilbud om aktivitet for å forebygge utenforskap og sykefravær
  • ha et pilotprosjekt for rusavhengige, fra straff til hjelp

9. Et samfunn for alle

Målet med likeverdsreformen er at barn og familier med barn som har behov for sammensatte tjenester, skal oppleve trygghet ved at samfunnet stiller opp slik at alle får mulighet til personlig utvikling, deltakelse og livsutfoldelse.

Høyre vil gjøre hverdagen enklere for familier som har, eller venter, barn med behov for sammensatte tjenester.

Yngre med demens opplever ikke å ha et tilbud spesielt rettet mot sin livssituasjon og sine behov. Dette ønsker Høyre å gjøre noe med ved å samarbeide på tvers av kommunene for å utvikle et godt tilbud for disse.

Høyre vil:

• ha et tilbud om særskilt oppfølgning under svangerskapet til familier som venter et barn med spesielle behov
  • ha et tilbud om støttegrupper for søsken til barn med spesielle behov der de får møte andre i lignende situasjoner
  • lage trygge, forutsigbare rammer med færrest mulig kontaktpersoner i kommunen
  • ha gode avlastningstilbud til familiene
  • sikre at barnehage og skole, i samarbeid med foreldre, tilrettelegger for barn som trenger spesiell oppfølgning
  • legge til rette for arbeidsplasser for personer med nedsatt arbeidsevne
  • samarbeide med andre follokommuner om et tilbud til yngre med demenssykdom

10. Aktiv og trygg som senior

Høyre vil sikre verdighet, kvalitet og valgfrihet i eldreomsorgen.

I Frogn kommune vil antallet i aldersgruppen 80–89 år øke med 40 prosent i den neste fireårsperioden. I 2050 forventes det at antallet over 90 år vil firedobles fra 2023. Det er bra at en stadig større andel av seniorer deltar, er aktive og holder seg friskere lenger; de kan og vil bidra, og de har et større sosialt nettverk enn tidligere.

Med stadig flere eldre i forhold til antallet yrkesaktive må vi organisere tjenestene slik at de som jobber med helse og omsorg, får brukt mer av tiden sin på mennesker, og mindre på administrasjon og logistikk. Det betyr at vi må tenke helhetlig på alt fra bygging av seniorboliger, bruk av trygg velferdsteknologi, utvikling av nye løsninger og involvering av pårørende, slik at alle får den omsorgen de trenger. Eldre har ulike forutsetninger, og det er spesielt viktig å ivareta behovene til mennesker med demenssykdom og deres pårørende.

For at vi – som samfunn – skal kunne gi trygghet og omsorg med høy kvalitet til de som trenger det aller mest, er vi nødt til å lage løsninger som gir eldre mulighet til å bo hjemme lenger. Det handler om oppfølging, omsorg og helsetjenester, men det er også viktig med møteplasser og gode fellesskap, slik at de i denne livsfasen unngår isolasjon og ensomhet.

Høyres mål er at Frogn skal være et godt sted å bo, hvor hjelp er tilgjengelig når vi trenger den. Frogn kommune har sykehjemsplasser til de sykeste eldre, men vi må også bygge og opprette flere varierte boligtilbud for å forberede oss på de utfordringene vi vet kommer.

Høyres mål er å levere gode tjenester med kvalitet, slik at eldre og pårørende opplever å få oppfølging og trygghet. Så lenge tjenestene som leveres, er gode, så er det for Høyre mindre viktig om de leveres av det offentlige, av det private eller av ideelle aktører – en god blanding her vil sikre kvalitet og valgfrihet.

Flere av tjenestene til seniorene driftes av frivillige eldre, som legger ned et betydelig arbeid. Seniorsenteret er et godt eksempel på eldres frivillige innsats.

Høyre ser pårørende som en viktig ressurs. De pårørende må følges opp og holdes informert på en god måte.

Høyre vil:

• videreføre handlingsplanen i kvalitetsreformen «Leve hele livet» og legge til rette for et aldersvennlig samfunn
  • opprettholde fritt brukervalg i hjemmetjenesten
  • innføre krav om at kommunestyret årlig skal behandle en rapport om tilstanden i helse- og omsorgstjenestene
  • ha god rekruttering og kompetanse i helse- og omsorgstjenestene, med mulighet for videreutdanning
  • tilby sosiale aktiviteter til hjemmeboende, gjerne i samarbeid med frivilligheten
  • gjennomføre byggingen av Dyrløkkebakken
  • sikre at det utarbeides en pårørendestrategi
  • samarbeide med andre follokommuner om et tilbud til yngre med demenssykdom
  • ta i bruk trygg velferdsteknologi slik at de ansatte i helse og omsorg kan bruke mer av tiden sin på mennesker

Fastlegeordningen

Fastlegeordningen er en forutsetning for en velfungerende helsetjeneste. Sammen med primærhelsetjenesten er fastlegen bærebjelken i helsetjenestene, og Høyre mener at det gir fordeler når legene samarbeider i team. Høyre ønsker en blanding av kommunale og private allmennleger, hvor det viktigste er at fastlegen er tilgjengelig ved behov.

Høyre vil:

• tilrettelegge for gode fagmiljøer med flere leger og sykepleiere/helsearbeidere samlet i et team
  • gi mulighet for kompetanseheving, for eksempel innen allmennmedisin

God folkehelse

Høyre vil at det skal være enkelt å ta gode valg for egen helse og livsstil. Hver enkelt av oss skal ha størst mulig frihet til, og ansvar for, å forme vårt eget liv. Vi vil føre en folkehelsepolitikk som i størst mulig grad motiverer og bygger på positive virkemidler, og som særlig sikrer barn, unge og sårbare gruppers rett til et godt liv. Gode levekår, god helse, livskvalitet og trivsel henger sammen.

Ensomhet er en av vår tids store folkehelseutfordringer. Vi kan alle gjøre en innsats, og Høyre vil invitere flere aktører til å samarbeide for å motvirke ensomhet for mennesker i alle aldre.

Høyre vil:

• styrke samarbeidet mellom det offentlige, næringslivet og frivillige lag og organisasjoner for å forebygge ensomhet og gi lavterskeltilbud
  • legge til rette for trening og fysisk aktivitet i markaområdene, parker og grøntområder slik at alle barn og unge har et lett tilgjengelig tilbud om fysisk aktivitet

11. Integrering og mottak av flyktninger

Høyre mener at Frogn skal ta imot flyktninger i henhold til anmodningene fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi).

Alle barn skal ha like muligheter til å lykkes og sikres et grunnlag for å klare seg godt videre i livet. Flyktningbarn som starter et liv på et nytt sted, er ekstra sårbare. Arbeidet med å gi dem gode forutsetninger for å lykkes skal styrkes.

Et bærekraftig velferdssamfunn er avhengig av at flest mulig deltar i arbeidslivet. Et grunnleggende mål med integrering er derfor å legge forholdene til rette for at flest mulig kommer i arbeid så tidlig som mulig. I tillegg er det viktig å jobbe for å forebygge utenforskap og å fremme deltakelse, fellesskap, trygghet og inkludering i lokalsamfunnet. Personer med ulik bakgrunn har ulike forutsetninger. Planer og tiltak må være fleksible og tilpasses slik at vi fanger opp alle.

Frivilligheten har en nøkkelrolle og er et viktig supplement til kommunens arbeid med å bosette flyktninger generelt, og ikke minst de ukrainske flyktningene. Samarbeidet med frivilligheten bør være godt tilrettelagt og ivaretatt av en smidig kommune.

Høyre vil:

• motivere til at Frogn aktivt benytter seg av ordningen med integreringskontrakt
  • sikre fritidstilbudet til innvandrerungdom for å bidra til god integrering, for eksempel med møteplasser, sommerjobber, fritidsklubber og fritidsaktiviteter, samarbeid med idrettslag og gjerne gjennom frivilligheten
  • styrke karriereveiledningen i arbeidet blant flyktningene.
  • styrke kommunens samarbeid med lokalt næringsliv om arbeidsplasser for å inkludere flere innvandrere i arbeidslivet
  • sørge for at kommunen utarbeider egne planer for å forebygge og bekjempe rasisme og diskriminering

12. Ja til næring og lokale arbeidsplasser

For Høyre er det viktig å lytte, og tilpasse politikken, til det lokale næringslivets faktiske behov. Aktørene i næringslivet må oppleve at kommunen er forutsigbar, at de raskt får svar på søknader og henvendelser, at kommunen bidrar til godt samarbeid, og at kommunen er løsningsorientert. Kommunen skal godkjenne søknader hvis det ikke er vesentlige grunner som taler imot.

Det er viktig å legge godt til rette for næringene som innbyggerne etterspør, slik at våre behov for varer og tjenester i størst mulig grad kan dekkes lokalt.

Høyre vil:

• sørge for nødvendig parkeringskapasitet i sentrum og andre steder det trengs i forbindelse med lokal handel
  • legge til rette for et godt samarbeid mellom kommunen og de ulike næringsaktørene.
  • sikre at kommunen prioriterer lokale tilbydere ved innkjøp så lenge de er konkurransedyktige og regelverk for offentlige anskaffelser følges

Turisme, besøksrettet næring

Drøbak, med sin pittoreske bebyggelse, stier, smug og strender, Badeparken, Parrstranda, Torkilstranda og Skiphelle, blir ofte kalt badebyen. Fra sentrum er det en kort fergetur til Kaholmene, med historiske Oscarsborg festning, hotell, museer og kro.

Høyre ønsker at kommunen legger til rette for besøksopplevelser tilpasset barnefamilier, som Bølgen og Akvariet er gode eksempler på. Julebyen Drøbak har mange tilbud som fortjener flere besøkende, som Julehuset og Julenissens postkontor, alle galleriene, museene, de små kafeene, bakeriene og butikkene.

Høyre ønsker å bevare Drøbaks sjarmerende særpreg og samtidig styrke turistnæringen – spesielt om vinteren. Ved å etablere et nytt, sentrumsnært hotell med familieprofil vil byen få flere besøkende og et mer stabilt, helårs kundegrunnlag for de mange små bedriftene i Drøbak sentrum. En allment tilgjengelig badstue i nærheten av sjøen er et annet eksempel på en etablering som vil forsterke tilbudet til barnefamilier og andre interessenter, og som det bør legges til rette for.

Høyre vil:

• tilrettelegge for å flere besøkende fra sjøen
  • støtte etableringen av et sentrumsnært hotell
  • anlegge sommerparkering på Seiersten, inkludert tilrettelegging for bobiler
  • etablere båt til Drøbak for øyturister på Håøya og Lågøya, ikke bare til Sætre

13. Smarte samferdselsløsninger

Høyre vil arbeide for at kommunen vår fortsetter å være god og trygg for innbyggerne, også i en fremtid hvor behovene og forventningene endrer seg. Det skal bli lettere å få hjelp raskere. Samtidig vil Frogn få flere eldre. Et nødvendig virkemiddel vil være digitale løsninger som forenkler hverdagen for folk flest og samtidig frigjør tid, slik at kommunens ansatte får utviklet og brukt sin kompetanse der den trengs mest. Videre vil vi sørge for god opplæring, støtte og menneskelig kontakt, slik at ingen faller utenfor i møtet med ny teknologi.

Enklere og raskere å få svar
Nye løsninger betyr at vi forenkler ulike søknads- og saksprosesser. Du vil bruke mindre tid på å fylle ut opplysninger som allerede er lagret, samtidig som deler av den standardiserte saksbehandlingen skjer maskinelt. Det kan for eksempel gjelde i byggesaker og ulike andre søknader som kommunen mottar mange av. Kommunens ansatte vil også få en mer effektiv arbeidshverdag og kan bruke sin tid på de oppgavene og sakene som er avhengig av deres verdifulle kompetanse. Som innbygger vil du oppleve at det blir enklere å ha kontakt med kommunen, og at du får svar raskere.

Digitalisering gir mer og bedre velferd
Vi blir flere eldre og færre i arbeidsfør alder. Det betyr at behovet for omsorg vokser, samtidig som vi får færre hender til å yte omsorgen. Å utnytte de tidsbesparelsene og mulighetene for forenkling som velferdsteknologien kan gi oss, blir stadig viktigere. Kommunen må bruke nettverk og egen kompetansebygging for å følge med og ta i bruk ny teknologi når denne er trygg og enkel. En viktig målsetting er at brukerne settes i sentrum.

For oss handler det om å oppnå fordelene som kommer ved å ta i bruk digitale løsninger etter hvert som de utvikles sentralt og blir gjort tilgjengelig for kommuner som vår.

Høyre vil:

• samarbeide med andre kommuner om å ta i bruk nye digitale løsninger for trygg, rask og rettferdig saksbehandling, slik at vi kan bruke mer tid på mennesker og mindre på administrasjon
  • sende alle brev digitalt til de mottakerne som har digital postkasse
  • ta i bruk gode løsninger som styrker kommunens digitale læringsplattform
  • gi opplæring og støtte til innbyggere som ønsker digital kompetanse

ha et trygt tilbud som tar godt vare på analoge

Åtte grunner til å stemme Høyre i Frogn

Klikk her for å lese Høyres prioriterte saker.