Bolig for alle livsfaser i Frogn

Kommunestyret fikk oversendt «Boligsosial handlingsplan 2024-2036». Høyre vektla boliger for førstegangsetablerere, jevne ut demografiutviklingen og å ikke samlokalisere personer i aktiv rus og personer i rehabilitering. Høyre stemte også mot etablering av hardbruksboliger på Bilitt.

Lettere å få bolig i Frogn

For å sikre vekst og positiv utvikling må vi prioritere på en måte som utnytter areal og handlingsrom godt. Et av de viktigste grepene vi kan ta, er å vedta planer som gjør det mulig å bygge de boligene vi trenger for å kunne ta imot flere innbyggere. Slik legger vi også til rette for vekst i elevtallet og en mer bærekraftig demografi, som igjen vil styrke kommunensøkonomi. Spesielt viktig er det at det bygges tilstrekkelig antall boliger til alle livsfaser, slik det også står i planens side seks. Resultatet vil bli at kommunen kan levere gode tjenester til innbyggerne, samtidig som vi får mulighet til å påvirke utviklingen i Frogn.

Førstegangsetablerere er en gruppe som sliter med å komme inn i boligmarkedet. Det er derfor behov for boligtilbud rettet spesifikt mot denne gruppen. Svaleveien 3 er foreslått solgt, men det legges inn en klausul om at boligene som bygges skal være rettet mot førstegangsetablerere. Administrasjonen vurderer hva som er den beste innretningen for en slik klausul, som både ivaretar behovet for boliger til førstegangsetablerere, samt sikrer salginntekter som dekker andre investeringer i tiltaksplanen. For Frogn er det viktig å tiltrekke seg denne gruppen for å sikre en jevnere demografiutvikling.

Lokalisering av personer med rusproblemer

Innen det boligsosiale arbeidet skal kommunen ivareta mange grupper, deriblant mennesker som sliter med rus og har behov for bolig. Mennesker som er i rusbehandling, aktiv rus eller i rehabilitering bør ikke samles, men heller bo skjermet fra hverandre, slik det også fremgår av rapporten «Sammen eller hver for seg?»,gjort etter oppdrag fra Husbanken. En spredning av denne gruppen kan være kostnadskrevende, men kostnaden samfunnet og den enkelte må betale dersom brukerne vender tilbake til rusavhengighet, er større. Derfor er det ønskelig at denne gruppen skjermes for hverandre.

Bilitt

I HOOK stilte Høyre spørsmål rundt den foreslåtte etableringen av hardbruksboliger på Bilitt fordi at kommunens eiendom på Bilitt ligger rett ved siden av et lite boligfelt bestående av eneboliger, og et busstopp. Ellers er det lite infrastruktur på stedet. Dette er med andre ord et særlig sårbart boligområde. Vi stiller også spørsmål ved om dette er en ideell lokasjon for mennesker med behov for en slik boligsituasjon en periode i livet, all den tid det er lite infrastruktur på stedet. Bolighuset på tomten har ikke blitt benyttet som barnehage på lengre tid grunnet sin tilstand da det ville vært kostbart å sette det i stand til dette formålet.

Administrasjonen redegjorde godt i HOOK for hva som vil være det beste tilbudet for gruppen innbyggere som hardbruksboliger er tiltenkt. Dette er mennesker som vil ha fordel av å bo i et tun av ettroms boliger med døgnbemanning og tilpasset aktivitet der de bor. På denne måten vil de kunne få bo-trening og et tilbud der målet er at de skal klare seg videre i livet med lavere støttebehov.  Vi ser helt klart hvorfor dette tilbudet vil være et verdifullt tilskudd til kommunens nåværende tilbud og støtter tanken bak det, både av hensyn til personene som tilbudet vil være for, samfunnsøknomiske hensyn forøvrig og fordi det vil kunne bidra til å frigjøre andre kommunale boliger som vil kunne benyttes til andre grupper av vanskeligstilte på boligmarkedet. Samtidig må hensynet til lokalsamfunnet rundt ivaretas og tilbudet bør gis på et sted der tilbudet har god sjans til å lykkes.

Vi håper derfor at kommunen vil foreslå en alternativ lokasjon for å etablere et slikt tilbud. Høyre støttet derfor Venstres forslag om å ikke legge hardbruksboliger på Bilitt.

Forslag til vedtak

På bakgrunn av dette fremmet Høyre følgende forslag, som fikk flertall:

Kommunestyret vedtar Boligsosial handlingsplan 2024-2036 som grunnlag for utvikling av det boligsosiale arbeidet i Frogn kommune, med følgende føringer:

1. Svaleveien 3 (seks enheter) selges med klausul om bruk rettet mot førstegangsetablerere. Salget skal gi en inntekt som dekker andre investeringer i tiltaksplanen.
  1. Det tilstrebes at personer i aktiv rus og personer i rehabilitering/tidligere rusavhengighet ikke bosettes i nærhet til hverandre.
  2. Nytt punkt under «Mål»:
    • Frogn kommune skal bidra til at flest mulig vanskeligstilte på boligmarkedet kommer seg ut i det ordinære boligmarkedet.
  3. Ut ifra målene som skisseres planen, vektlegges følgende føringer for det videre arbeidet:
    • Boligsosialt arbeid skal sikre at spesielt barnefamilier ivaretas.
      • Boligmarkedet i Frogn skal ha tilstrekkelig antall boliger for alle livsfaser.
        • Kommunens planer skal også legge til rette for etablering av livsløps- og generasjonsboliger.