Eksamen bør ikke avlyses, men tilpasses

I løpet av den siste uken er det flere som har tatt til orde for at årets eksamener bør avlyses. Det vil være å gjøre elevene en bjørnetjeneste.

Leserinnlegg fra Anine Norén og partikollega Tage S. Jensen fra Nesodden, begge kommunestyrerepresentanter.

Koronarestriksjonene har satt et midlertidig punktum for undervisning slik vi er vant til den. Norske elever har måttet avfinne seg med digitalt klasserom og lite sosial omgang med sine klassekamerater. Alle forstår at dette er en krevende hverdag – men å avlyse eksamen er ikke riktig medisin.

Det er ingen som synes det er gøy å ha eksamen. Derfor er det ikke rart at flere elever ønsker å avlyse ordningen. Eksamen er imidlertid en viktig del av dagens skoleløp, og motiverer elever til å jobbe med fag. Dersom eksamen avvikles, er det sannsynlig at mange elever vil droppe å jobbe med fag de synes er krevende. Da vil man sitte igjen med mindre kunnskap, og være mindre forberedt på videre studier og arbeidsliv.

I tillegg er det verdt å minne om at studiespesialisering, som er den linjen med flest elever, skal være studieforberedende. Da er det viktig at man får trening i å ha eksamen.

Et argument som ofte trekkes frem er at årets eksamen ikke vil være rettferdig, ettersom elevene ikke har hatt like god kvalitet i undervisningen. Det er helt riktig at smittesituasjonen har gjort skolehverdagen krevende, og at elever har blitt rammet ulikt, men det er ikke et selvstendig argument for å avlyse eksamen. Det er heller et argument for at man bør tilpasse årets eksamen, slik at ordningen tar høyde for de ekstraordinære forholdene som har preget det siste skoleåret.

På universitetene og høyskolene har man klart å finne alternativer til ordinær eksamen, til tross for at de aller fleste studenter har hatt et heldigitalt tilbud. Hvorfor kan man ikke da finne gode alternativer på videregående og i ungdomsskolen?

I tillegg vil det alltid – også når det ikke er pandemi – være kvalitetsforskjeller i undervisningen mellom ulike skoler. Slik vil vi selvfølgelig ikke ha det, men derfor blir det merkelig å skulle bruke forskjeller i undervisningstilbudet som belegg for at eksamen ikke kan avholdes. Faktum er at det alltid vil være forskjeller – selv om man selvsagt ønsker å sikre alle elever et godt og likeverdig tilbud.

Til slutt bør det nevnes at det vil være svært urettferdig for fremtidige avgangskull om eksamen avlyses. Årets avgangskull vil trolig få et kunstig høyt snitt dersom de ikke tar eksamen, hvilket vil gjøre konkurransen om studieplasser skjevfordelt.

Både Ap og SV har flagget at de vil avlyse eksamen. Resultatet blir at elevene vil sitte igjen med mindre kunnskap og være dårligere forberedt på videre studier. Ergo er det elevene som taper på at eksamen avlyses. Eksamen bør ikke avlyses, men tilpasses etter forholdene som har preget skoleåret. Alternativet vil være å gjøre elevene en stor bjørnetjeneste.