Forvaltningsrevisjonsrapporten om Bølgen

Romerike Revisjon har lagt fram forvaltningsrevisjonsrapporten om Bølgen. Dette var Høyres kommentar i kommunestyret.

Høyre retter stor takk til Romerike Revisjon for et solid stykke arbeid og rapporten som gir innsikt i gjennomføringen av dette mangeårige prosjektet. Rapporten viser at mye riktig ble gjort i prosjektets planleggingsfase og i gjennomføringen frem til omtrent november 2017. Derfra ble det gjort feil både på individnivå og systemnivå/i styrende organer. Vi i Høyre slutter oss til kontrollutvalgets uttalelse om korrigerende tiltak for å hindre at fremtidige prosjekter ender med budsjettsprekk.

Kontrollutvalgets innstilling:

Kommunestyret ber kommunedirektøren fortsette arbeidet med nødvendige
tiltak for å unngå at tilsvarende skjer igjen bl.a. krav til saksutredning /
saksfremlegg og skriftlig rapportering, krav til skriftlig kommunikasjon og
dokumentasjon, samt krav om konsekvensutredninger i forkant av beslutninger.
Det anbefales at kommunen innarbeider rutiner med å fremlegge
sluttrapporter ved større prosjekter.
Kontrollutvalget ber om en tilbakemelding og status for de endringer som er
gjort, – og som eventuelt er planlagt fremover i mars 2025.

Hva er så læringspunktene for oss politikere?

Etter vårt skjønn er det at vi hver gang vi skal behandle investeringer er påpasselige med å sikre at vi har et adekvat skriftlig beslutningsgrunnlag herunder tilstrekkelig utredning av økonomiske konsekvenser. Er vi i tvil om økonomiske konsekvenser er tilstrekkelig utredet så må vi tørre å be om ekstra møter, ekstra analyser og ytterligere tall. Dette er normalt godt anvendt tid og energi.

Christian Bakken er Høyres representant i kontrollutvalget. Dette var hans kommentar til rapporten i kommunestyret.