Høyres innlegg på Frivillighetens dag

Av Sigbjørn Odden, Høyres ordførerkandidat i Frogn

Om vi er innbyggere, lokalt næringsliv, frivillige eller lokalpolitikere har vi alle som felles mål å skape et best mulig lokalsamfunn i Frogn. Her er frivilligheten en bærebjelke.

Frivilligheten er allsidig, men en fellesnevner er at det skaper lokalt engasjement og fellesskap. Dette gjelder eksempelvis mammaen som er fotballtrener for gutter 9 år, dugnadsarbeideren på korpsets loppemarked, stirydderen i marka eller besøksvennen på Ullerud. Alle bidrar til å skape det gode samfunnet i Frogn for oss alle, men også for seg selv. Frivillig arbeid har en verdi i seg selv.

Frogn Høyre setter frivilligheten høyt. Vårt mål er å legge til rette for størst mulig frivillig engasjement i idrett, frilufts- og kulturliv. Økonomisk situasjon og sosial bakgrunn skal ikke være til hinder for deltagelse og frivillig innsats.

Høyre ønsker blant annet å

• videreføre prinsippet om gratis leie av lokaler, som ikke krever tilsyn, for lag og foreninger
  • legge til rette for kulturtilbud som gir flere barn mulighet til å delta i kulturaktiviteter, idrett og friluftsliv
  • tilrettelegge for et fortsatt godt samarbeid mellom kommunen og frivillige organisasjoner

Kommunens støtte til frivillige lag og foreninger har blitt redusert de siste årene og i Frogn Høyres forslag til handlingsplan 2022 la vi inn 313 000 kroner utover rådmannens forslag. Dette slik at støtten skulle komme tilbake på nivået fra 2019. Vi mener det er fornuftig bruk av kommunens penger.

Vi har nettopp behandlet byutviklingsplanen og her fikk Høyre flertall for etablering av parkeringsplasser og et servicebygg ved Ullerudbanen som møter DFI sine behov. Dette slik at området kan tilrettelegges både for trening og kamper.

Kommunestyret skal nå behandle kommuneplanens arealdel og her vil Høyre kjempe for at det settes av arealer til fremtidige idrettsanlegg, blant annet en permanent turnhall