Frogn Høyres forslag til byutviklingsplanen

Mandag 08.02.21 gjennomførte vi årets første kommunestyremøtet, med blant annet områdeplanen for Ullerud, Seiersten og Dyrløkke som ble vedtatt sendt ut på høring.

Nedenfor ligger Høyres forslag til vedtak med begrunnelse. Vi fikk gjennomslag for flere av punktene, disse er merket i teksten. Dessverre fikk vi ikke flertall for to av punktene, som gikk på å planlegge for en forsvarlig parkeringsløsning ved banene på Ullerud – som tar imot reisende fra hele fotballkretsen hver eneste ukedag – samt punktet om å ikke vedta en ordlyd som gir et øvre tak på befolkningsveksten.

Men det er nå høringen starter, vi oppfordrer berørte privatpersoner, foreninger og andre til å komme med sine innspill til planen slik den foreligger. Alle innspill er viktige, og helt essensielt for å ivareta innbyggernes eierskap til prosessen. Det er ikke alt som er like lett å forstå i planbeskrivelser, plankart og tilhørende dokumenter – og Frogn Høyre svarer gjerne på spørsmål rundt dette og våre syn på ulike punkter. Send oss isåfall en melding på Facebook eller en e-post.

Foto: Peter Futo / Fra Frogn Kommune

Forslag fra Frogn Høyre, fremsatt i kommunestyret 08.02.2021

Tillegg – nytt avsnitt i rådmannens innstilling punkt 1 som settes inn etter første avsnitt

Før planunderlaget sendes på høring innarbeides følgende endringer

a. Planbeskrivelsen – Henvisningen til parkeringsstrategien for Frogn (side 15) tas ut. (vedtatt)

b. Planbeskrivelsen – Omformulere beskrivelsen av parkeringsdekning slik at den harmoniserer med bestemmelsene i gjeldende kommuneplan. (vedtatt)

c. Planbestemmelsene – endre bestemmelsene for antall parkeringsplasser ved at det henvises til bestemmelsene den til enhver tid gjeldende kommuneplan. (vedtatt)

d. Planbeskrivelsen – Må harmoniseres i forhold til kommuneplanens samfunnsdel som sier at god kollektivdekning og høy andel nullutslippsbiler er viktigste virkemiddel for å få ned klimagassutslippene.   (vedtatt)

e. Planbeskrivelsen – 4.3.1 Mål for bolig- og befolkningsvekst, 2 strekpunkt endres til – «Utbygging av i snitt 150 boliger per år i kommuneplanperioden. Antallet kan imidlertid overstiges for å kompensere for senere års begrensede utbygging» (ikke vedtatt)

f. Planbeskrivelsen og planbestemmelsene – Ullerudbanene. Beskrivelsen av servicebygg og tilhørende parkering må endre slik at følgende ivaretas: det gjøres plass til et servicebygg med blant annet garderober og toaletter, samt 100 parkeringsplasser langs Sogstiveien. (ikke vedtatt)

g. Planbeskrivelsen – Detaljplankrav – legge til følgende setning «Rådmannen vil frem til andregangsbehandling av planen vurdere om flere tiltak innenfor planområdet kan unntas fra kravet til detaljregulering» (vedtatt)

h. Planbestemmelsene – Krav om detaljregulering – ta ut krav om at feltene må utbygges samlet. (vedtatt)

i. Planbeskrivelsen – gjenbruk og delingsløsninger. Presisere at gjenbruk og delingsløsninger skal være basert på frivillighet. (vedtatt)

j. Planbestemmelsene – 4.1.20 Kombinerte formål (felt BKB1 – 18). Formålet for delområdene BKB10 og BKB11 endres til Forretning/kontor/tjenesteyting.  (vedtatt)

k. Planbestemmelsene – 4.1.20 Kombinerte formål (felt BKB1 – 18). Formålet for delområdene BKB1, BKB2 og de opprinnelige områdene BBB1 og GN2 i nordlige del av det opprinnelige planområdet, sees i sammenheng og vurderes på nytt.  (Trukket til fordel for tilsvarende forslag fra FrP, som falt)

Endringsforslag – punkt 2 b:  Nordre del av planområdet, feltene som tidligere er betegnet BBB1 og GN2, samt vegformål som ligger langs med og nord for feltene, legges tilbake i områdeplanen. Formålet for BBB1 og GN2 vurderes på nytt og sees på i sammenheng med formål for BKB1 og BKB2.

Begrunnelse

For Frogn Høyre er det viktig at områdeplanen nå sendes ut på førstegangs høring. Vi foreslår derfor ikke at saken sendes tilbake til rådmannen, men fremmer enkelte endringer som rådmannen må innarbeide i høringsunderlaget før områdeplanen sendes ut på offentlig høring.

I planbeskrivelsen vises det til parkeringsstrategi for Frogn kommune. Da rådmannen la frem forslag til parkeringsstrategi høsten 2020 ble denne sendt tilbake. Det betyr at det ikke foreligger noen parkeringsstrategi for Frogn og det blir derfor feil å henvise til en slik strategi i høringsunderlaget.

I planbestemmelsene er det lagt opp til en lavere parkeringsnorm enn det som står i kommuneplanens bestemmelser. Vi ønsker å tiltrekke oss barnefamilier og mener at for restriktive bestemmelser for parkering kan gjøre at vi ekskluderer barnefamilier og pendlere.

I kommuneplanens samfunnsdel 2019-2031 står det:

«For å få til utslippsreduksjon vil viktigste virkemiddel være god kollektivdekning og høy andel nullutslippsbiler, gjerne i kombinasjon med samkjøring og bildelingsordninger. I tillegg skal deler av veksten i persontrafikken tas med sykkel og gange».

Dette er ikke fullt ut ivaretatt i planbeskrivelsen. Her står det blant annet at «Gående og syklende er gitt førsteprioritet i planområdet deretter kollektivreisende, varetransport og privatbilister». Før planen sendes ut på høring må formuleringene i planen tilpasses kommuneplanens samfunnsdel

I planbeskrivelsen vises det til kommuneplanens mål for bolig- og befolkningsvekst. Måltallet for befolkningsvekst er 1,5%, videre at det bygges 150 nye boliger pr år. De seneste årene har befolkningsveksten vært lavere som følge av at det har vært bygget for få boliger. For å kompensere for den lave utbyggingen er det viktig at de angitte måltallene kan overstiges. Kommunens målsetting bør være å ha vedtatt tilstrekkelig med utbyggingsplaner slik at det er markedet og ikke kommunen som styrer utbyggingstakten.

I forslaget til områdeplan er det forutsatt at enkelte områdene skal detaljreguleres. Kravet til detaljregulering vil fordyre og forsinke de konkrete utbyggingene og bør derfor kun stilles som krav der detaljreguleringen tilfører planprosessen ny og vesentlig informasjon. Vi ønsker derfor at rådmannen frem mot andregangsbehandlingen gjøre en ny vurdering av når det må stilles krav til detaljregulering. Særlig for mindre tiltak bør det være et mål at det ikke stilles krav til detaljregulering.

Ullerudbanen vil også i fremtiden være et viktig område for DFI, ikke minst for fotballtilbudet til de yngste aldersgruppene. Her vil det gjennomføres både trening og kamper. Det er derfor behov for et servicebygg som inneholder toaletter, garderober og mulighet for kiosk / servering. Videre er det behov for tilstrekkelig med parkeringsplasser. DFI har selv anslått et behov på 100 plasser. Dette vil det være mulig å anlegge langs Sogstiveien.

I bestemmelsene stilles det, med to unntak, krav til at de enkelte felt skal bygges ut samlet. Der det er flere eiere innenfor et felt kan et slikt krav bremse realiseringen av planen. Behovet for koordinering og helhetlig utvikling bør kunne ivaretas gjennom bestemmelsene og rekkefølgekravene som innarbeides i detaljreguleringen.

I planbeskrivelsen vises det til de positive effektene gjenbruk og delingsløsninger kan ha for klimaet.  Vi er positive til slike løsninger, men mener samtidig at slike løsninger skal være basert på frivillighet.

I Planbestemmelsene er formålene for delområdene BKB10 og BKB11 satt til Forretning/tjenesteyting. Vi mener det må endres til Forretning/kontor/tjenesteyting. Skal det bygges et rent næringsbygg på inntil 7 etasjer er det vanskelig å se dette for seg uten at en eller flere etasjer kan brukes til kontorer.

I forslaget til områdeplan er områdene i nordlige del av det opprinnelige planområdet ved avkjøringen fra Osloveien til Kykkelsrudveien tatt ut. Dette omfatter feltene som har vært betegnet som BBB1 og GN2 (16/2 og 17/22 m.fl.) samt vegformål som ligger langs med og nord for feltene.

I nytt planforslag er formålet til BKB1 satt til plasskrevende varer. Skal det innarbeides mulighet for plasskrevende varer bør dette planlegges slik at trafikkbildet på Dyrløkke blir minst mulig belastet. Dette kan gjøres ved at innkjøringen legges fra ny rundkjøring på Kykkelsrud. Det vil derfor være hensiktsmessig at det nordre delene av opprinnelig planområde legges tilbake og at formålet for de opprinnelige feltene BBB1 og GN 2 revurderes, sammen med en revurdering av BKB1 og BKB2. Flyttes formålet plasskrevende forretning lenger nord bør det vurderes om BKB1 og BKB2 skal endres til bolig eller et blandingsformål der bolig er en del av formålet. Det må også vurderes om et område kun skal ha plasskrevende varer som formål. Høyre er redd for at dette vil bli for strengt. Det bør derfor vurderes at plasskrevende varer innarbeides som et av flere formål.

Foto: Frogn Kommune // Smia – Dyrløkke
Foto: Frogn Kommune // Rådhuset – Seiersten