Hensyn til idrett og friluftsliv på Husvikholmen

Høyre mener vi må finne en balanse mellom behovet for flere båtplasser og hensynet til idrett og friluftsinteresser deriblant hensynet til Drøbaksund Seilforening.

Anmodning om oppstart av planarbeid for Husvikholmen 8-10 ble sendt kommunen 18.08.2017 – Oppstart av planarbeid ble vedtatt i HMPB 05.03.2018 med en rekke føringer deriblant føringen: Nye tiltak skal ikke hindre dagens aktivitet i området, men bidra til å videreutvikle områdets verdi for rekreasjon og sikre tilstrekkelig adgang til sjøen for seilforeningens barn og unge.

Høyre har gjennom prosessen med planforslaget på Husvikholmen vært tydelige på vårt ønske om å finne en balanse mellom behovet for flere båtplasser og hensynet til idrett og friluftsinteresser deriblant hensynet til Drøbaksund Seilforening. Vi ser på seilforeningen som en viktig aktør for barn og unge i vår kommune, og vi ønsker ikke at utvidelsen av båtplassene skal forringe deres aktivitetstilbud.

Etter grundig vurdering av planforslaget som nå foreligger, ser vi dessverre at det ikke ivaretar dette hensynet på en tilfredsstillende måte. Selv om kommunen har forsøkt å tilpasse planen, har det ikke blitt funnet en løsning som sikrer at seilforeningens område og aktivitet kan opprettholdes uten forringelse. Spesielt bekymrer vi oss for de yngste brett- og jolleseilerne, som vil få redusert mulighet til å utøve sin idrett.

Høyre ønsker derfor ikke å gå videre med dette planforslaget i sin nåværende form. Dette er en avgjørelse som krever et langsiktig perspektiv, der vi må sikre at våre fremtidige generasjoner også har tilgang til et godt fritids- og idrettstilbud ved sjøen.