Høyre sier nei til batteribytterobot på Sjøtorget

Petter J. Rasmussen AS, på vegne av tiltakshaver Norled, har søkt om å etablere en batteribytterobot på Sjøtorget, som et ledd i etableringen av utslippsfrie hurtigbåter på fjorden. Høyre sa nei.

Kine Dirro Bøhlerengen, Høyres fraksjonsleder i hovedutvalg for miljø-, plan- og byggesaker.

Som et ledd i prosessen med å få utslippsfrie hurtigbåter i Oslofjorden har Viken fylkeskommune vedtatt at det skal brukes et system hvor batteripakker byttes ved hjelp av en batteribytterobot.

Høyre sa nei til plasseringen av batteribytteroboten midt på Sjøtorget. Dette forslaget ville kreve flere dispensasjoner og begrense all annen bruk av Sjøtorget.

Sjøtorget og havna er blant de fineste områdene i Drøbak sentrum, med sin åpenhet mot sjøen og festivalliv på sommeren. En batteribytterobot mener vi vil være ødeleggende for området, og ikke passe inn i miljøet.

Ruter har også bekreftet at de ikke har noen planer om å etablere en pendlerrute på fjorden. Batteribytteroboten skal kun brukes av Ruters sommerrute og tiltaket vil ikke bidra til at Ruters tilbud på fjorden utvides. Vi forstår imidlertid Ruters ønske om å bytte til nullutslippsferge på sommerruten.

Vi vet at det jobbes med mulige andre plasseringer og vi har merket oss næringsrådets forslag om å legge batteribytteroboten til Lehmannsbrygga. Høyre vil avvente et begrunnet forslag fra administrasjonen før vi eventuelt tar stilling til en plassering. Skal vi støtte et slikt forslag må ulempene reduseres vesentlig i forhold til det opprinnelige forslaget på Sjøtorget.