Høyre sikrer fremtidens kompetanse

I helgen ble Høyres landsmøte avholdt. Ordfører Sigbjørn Odden holdt innlegg om hvordan vi sikrer fremtidens kompetanse ved å ha god opplæring i kunstig intelligens i skolen. Innlegget kan du lese under.

I juni 2007 lanserte Apple sin første smarttelefon og satte en ny standard for mobiltelefoner. Mange var imponert over den revolusjonerende berøringsskjermen og det innovative brukergrensesnittet. Samtidig manglet det ikke på kritikk. Steve Ballmer, administrerende direktør i Microsoft latterliggjorde iPhonen, mente den var for dyr og uten fysisk tastatur ville den ikke appellere til forretningsbrukere.

Det han ikke så, og som vi andre også brukte tid på å forstå, var at den største innovasjonen ikke var telefonen i seg selv, men økosystemet som Apple etablerte. En plattform der utviklere kan lage og distribuere apper med funksjonalitet vi aldri hadde tenkt at vi hadde bruk for, men som vi i dag ikke klarer oss uten.

I dag har 96 % av den norske befolkningen en smarttelefon, og selv om mange er kritiske, ikke minst til barns bruk av skjerm, har smarttelefonene blitt en integrert del av vår hverdag.

Mitt tema er imidlertid ikke smarttelefoner, men kunstig intelligens. Den innflytelsen smarttelefoner har fått i vårt samfunn vil kun være en mild bris i forhold til innflytelsen KI er i ferd med å få.

KI-verktøyene gjør arbeid og hverdagen vår lettere, mer effektiv, og kan brukes som hjelpemidler eller kreative verktøy. De blir stadig flere, smartere, mer tilgjengelige og mer integrert i våre liv.

Jeg vet at mange synes KI er skummelt, og det er det, men vi kan likevel ikke velge det bort.

Derfor må vi sikre at fremtidige generasjoner er forberedt og blir robuste brukere. Det er helt avgjørende at elevene får opplæring i fornuftig bruk og de mulighetene som ligger i KI.

Høyre kan ikke gå til valg på et Stortingsprogram som ikke sier hvordan vi skal sikre fremtidens kompetanse. Dette har Akershus Høyre gjort noe med i sitt forslag nummer 328.

Forslaget som ble vedtatt:

Kunstig intelligens (KI) har kommet for å bli i samfunnet. Med økende bruk i arbeidslivet og i skolen, er konstruktiv og kritisk bruk av teknologien en viktig ferdighet i samfunnet fremover. Kunstig intelligens skal være et verktøy som muliggjør mer tilpasset opplæring, styrker elevenes evne til kritisk tenkning og frigjør tid for lærerne til de viktigste oppgavene. Samtidig skal ikke bruken av kunstig intelligens gå utover grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og regning.

Høyre vil:
• Sikre tydelige og alderstilpassede retningslinjer for bruk av kunstig intelligens i skolen, med fokus på reflektert bruk, kritisk tenking og tydelig grensesetting for bruk som samtidig ivaretar lærernes metodefrihet.
• Ta i bruk kunstig intelligens som hjelpeverktøy der det er særskilt nyttig for elever med lærevansker.
• Legge til rette for trygge og personvernvennlige KI-løsninger som kan brukes i skolen.