Høyres kommentarer til årsmelding og regnskap 2020- Frogn kommune

Kommunens økonomi er presset, og både eiendomsskatt og endring av skolestruktur står på trappen som løsninger. Her er Høyres betraktninger til fjorårets årsmelding og regnskap – presentert i kommunestyret 14.06.2021.

Foto: Frogn kommune

Høyre fremmer ingen endringsforslag til årsmeldingen og regnskapet for 2020. Vi vil imidlertid legge ved våre betraktninger til resultatene for 2020, og hva vi mener er de viktigste læringspunktene.
Høyre mener det er et potensial for å jobbe smartere og tilpasse tjenestene til et forsvarlig nivå og vi mener derfor at rådmannen bør fokusere på god økonomistyring, smarte løsninger og god gjennomføring slik at identifiserte gevinster blir realisert. Utnyttes dette potensialet skal det ikke være behov for å innføre eiendomsskatt eller legge ned skoler.

Netto driftsresultatet for 2020 viser at Frogn kommune har økonomiske utfordringer. Dette var kjent allerede da vi behandlet budsjettet for 2020 og det ble forventet et underskudd på 16,2 millioner kroner som måtte dekkes inn ved bruk av disposisjonsfondet. Samtidig skulle det settes i gang tiltak som styrket kommunens økonomi. Etter det som må ha vært
budsjettekniske justeringer ble det budsjettert resultatet endret til et underskudd på 22,7 millioner kroner. Det faktiske resultatet for 2020 ble imidlertid betydelig dårligere og vi endte opp med et underskudd på 32 millioner kroner.

Høyre er bekymret for den økonomiske situasjonen og allerede i behandlingen av budsjettet for 2019 pekte vi ut hva vi mente ville være de viktigste områdene for varig styrking av kommunens økonomi og for å sikre en vital og godt fungerende kommune for våre innbyggere og besøkende. Vi mener disse områdene er like aktuelle i dag som de var for to år siden og vi er bekymret for at vi i så liten grad kan se reelle effekter i resultatene for 2020.

Befolkningsvekst og boligbygging
Det viktigste området er å få flere innbyggere til kommunen og da med en vesentlig andel barnefamilier. Dette vil veie opp for veksten i antall eldre innbyggere og dermed skape en bedre balanse i kommunes befolkningssammensetning. Ikke minst er det viktig med flere barn for å sikre at skolene ikke må bygges ned grunnet lave elevtall.
Den faktiske situasjonen er at Frogn ved utgangen av 2020, det vil si etter to år, kun har fått 192 flere innbyggere. Dette tilsvarer en årlig vekst på 0,6% hvilket er betydelig lavere enn kommunens målsetting. Det gjør det ikke bedre at antall barn i aldersgruppen 0-19 år er redusert med 46.

Rådmannen viser i sin kommentar til områdeplanen og utviklingsavtalen for Kolstad og Klommestein skog som ble godkjent i oktober 2020 og som på sikt vil bidra til en høyere befolkningsvekst. Samtidig er det klart at det de siste årene er ferdigstilt for få nye boliger.
Det som bekymrer Høyre er at det virker som rådmannen og dagens flertall ikke har tro på at en befolkningsvekst vil styrke kommunens økonomi. Tar man utgangspunkt i den faktiske situasjonen for Frogn mener Høyre at dette blir helt feil.

For å kunne vurdere hva flere innbyggere vil bety for de frie inntektene har vi lagt til grunn regjeringens modell for beregning av kommunenes frie og simulert en vekst på 700 boliger, som samsvarer med den manglende måloppnåelsen for boligvekst fra 2012 og frem til i dag.
Med dagens befolkningsstruktur ville dette gitt 1530 nye innbyggere og en vekst i innbyggertilskudd og skatteinntektene på 90 millioner kroner pr år, samtidig ville den kriteriebaserte utjevningen gitt en reduksjon med 7 millioner kroner slik at den faktiske effekten for Frogn ville vært 83 millioner kroner i økte årlige frie inntekter. Deler av disse inntektene hadde måttet brukes til 80 nye barnehageplasser og vi ville fått noen flere eldre med behov for omsorgstjenester. Samtidig ville vi sikret elevunderlaget for skolene som gjør at det ikke ville vært behov for å endre skolestrukturen og her kunne vi realisert betydelige synergieffekter. Høyre anslag er at netto årlig gevinst for Frogn vi være 30-40 millioner kroner.

I årsmeldingen viser rådmannen til den godkjente områdeplanen for Kolstad og Klommestein skog som vil kunne gi et betydelig bidrag til boligbygging og befolkningsvekst i årene som kommer. Høyre er godt fornøyd med at planen og utbyggingsavtalen nå er på plass, og forventer at kommunen bidrar til at den videre prosessen går i det tempoet utbyggerne ønsker.

Økende antall eldre
Høyres utgangspunkt er at det er gledelig at vi får flere eldre innbyggere i vår kommune. Det betyr at helsen er god og at folk lever lenger. Samtidig er det viktig at kommunen har et bredt spekter av tilbud for de som trenger bistand, både for å sikre at tjenestene treffer de individuelle behov og for unngå at kommunen i mangel av noe annet, må bruke dyre sykehjemsplasser til de som ikke har behov for en sykehjemsplass. Derfor er det viktig at etableringen av bemannede omsorgsboliger har høy prioritet, samt at kommunen kan yte gode tjenester slik at de som har mulighet kan bo hjemme så lenge som mulig. Dette må også følges opp med satsning på digitale velferdstjenester for å styrke kvalitet og effektivitet.

Smarte valg – digitalisering
Høyre forventer at rådmannen hele tiden ser om det er arbeidsoppgaver som kan løses bedre enn det gjøres i dag. Høyre har over flere år pekt på de mulighetene som ligger i digitalisering og smarte løsninger. Vi mener etableringen av Stor Follo IKT er et viktig grep som legger grunnlaget for at Frogn kommune skal realisere disse mulighetene. Vi vet at de har identifisert og jobber med mange forbedringer og vi er godt fornøyde med
digitaliseringsstrategien. Utfordringen er å få gjennomført strategien slik at de ønskede effektene kan realiseres

Covid-19
Regjering og Storting har fått på plass en rekke støtteordninger for å møte de spesielle utfordringene koronapandemien har påført ulike sektorer og utsatte grupper. Kommunene ble tilført betydelige midler i 2020 og realiteten er at pandemien ikke har påført kommunen netto kostnader, men snarere tilført kommunen ekstra midler. Det er derfor med undring vi leser at mange planlagte omstillingsprosjekter har blitt forskjøvet for å opprettholde forsvarlig drift i tråd med gjeldene smittevernregler. Med de økonomiske utfordringene kommunen har er dette uheldig.
kommunen sitter igjen med ca 2,4 millioner i økte inntekter. Dette inkluderer også 10 millioner kroner til Bølgen som dermed dekker hele driftsunderskuddet i 2020.

Driftsresultatet for de ulike områdene
Høyre opplever at rådmannen i sin rapportering peker på mange muligheter for forbedringer innenfor de enkelte områdene, men vi ser ikke at dette reflekteres i de faktiske resultatene. Vår vurdering er at det her ligger et stort potensial for å styrke kommunens økonomiske resultater og Høyre mener at rådmannens viktigste oppgave er å få realisert de identifiserte
mulighetene. God og tett økonomistyring vil gi umiddelbar effekt slik at det ikke skal være behov for eiendomsskatt eller nedleggelse av skoler.

Årsrapporten for 2020 viser at enhetene, sett under ett, har et betydelig merforbruk. De enhetene som peker seg ut med de største negative resultater er Ullerud Helsebygg, Psykososialt arbeid, Stor Follo IKT og tilrettelagte tjenester.

Ullerud helsebygg
Ullerud helsebygg har et merforbruk på 14,2 millioner i forhold til revidert budsjett. Dette begrunnes med at dyr driftsmodell i starten av året, høy andel vikarer som følge av høyt sykefravær og vakanser, samt tunge enkeltbrukere som krever forsterket oppfølging. Dette er i stor grad utfordringer som ledelsen må ta tak i og Høyre er spesielt bekymret over at
kostnadene har økt med 9,8% sett i forhold til regnskapet for 2019, samtidig som antall ordinære sykehjemsplasser er redusert med 9 i løpet av året. Her er det et klart behov for bedre økonomistyring.

Psykososialt arbeid
EPA har et merforbruk på 6,0 millioner kroner. En del av dette forklares med pandemien hvilket forundrer Høyre all den tid Frogn har fått kompensert disse kostnadene fullt ut. Denne effekten burde vært tatt ut av enhetens resultat. Samtidig er det flere årsaker til merforbruket, og også her er det behov for god økonomistyring.

Stor Follo IKT
Stor Follo IKT har et merforbruk på 4,1 millioner kroner som i all hovedsak begrunnes med at man i det første driftsåret har jobbet mye med å få kontroll og oversikt over digitale kostnader. Høyre har forståelse for at man bruker litt tid på å få oversikt over de faktiskekostnadene. Høyre har imidlertid store forventninger til at digitalisering vil bidra til bedre og
mere effektive tjenester og det bør ikke ta lang tid før man realiserer de første gevinstene

Tilrettelagte tjenester
Tilrettelagte tjenester har et merforbruk på 3,4 millioner kroner. Som en del av forklaringen står det at har vært utfordrende og lever pleie og omsorgstjenester under en pandemi. Også her er vi forundret over at dette brukes som begrunnelse siden Frogn har fått kompensert kostnadene.

Oppsummering
Merforbruket på de fire områdene som er trukket frem summerer seg til 27,7 millioner kroner og utgjør dermed en vesentlig del av kommunens samlede merforbruk. Høyre tror ikke alt kan knyttes til mangelfull økonomistyring. Samtidig mener vi at mangelfull økonomistyring er
en vesentlig del av forklaringen. Videre er det i beskrivelsen av de enkelte områdene i liten grad redegjort for gevinster og vi mener det må være et potensial for å tenke nytt, ikke minst i forhold til smartere bruk av de digitale fellesløsningene som etter hvert kommer på løpende bånd.

I Høyres forslag til handlingsplan 2021-24 var et av våre innsparingstiltak å redusere antall ledere. Forslaget ville innebærer at rådmannen gjennom reduksjon i sin gruppe og/eller sammenslåing av en eller flere avdelinger reduserer sine ledere og tilhørende kostnader med 2,5 millioner kroner pr år. Høyre mener dette er et forslag som må vurderes på nytt.

Vi vil ikke foreslå en omorganisering av kommunen nå. Det er en betydelig prosess som vil kreve mye ressurser. Vi mener likevel at det er viktig at rådmannen ser om det er oppgaver som kan løses på tvers av enhetene og gjennom dette gi bedre effektivitet