Interpellasjon om oppfølging av spesialundervisning
I kommunestyret 27.03 fremmet Høyre ved Anine Norén følgende interpellasjon:
I løpet av den korte tiden 2023 har vart, har man kunne lese flere mediesaker om elever som ikke får oppfylt krav til spesialundervisning.
I NRK kunne man lese at det er nesten 50.000 barn ved norske grunnskoler som får spesialundervisning fordi de trenger ekstra hjelp på skolen. Hver av dem vet eksakt hvor mange slike timer de skal ha i løpet av et skoleår, som typisk kan variere fra 50 til mer enn 500 timer. Samtidig ser man at skolene ikke får gjennomført alle timene som planlagt. Både rektorer og lærere har oppgitt ulike grunner til at det skjer, men en vanlig forklaring er at en lærer blir syk, og at mange skoler løser vikarbehovet ved at læreren som skulle drevet med spesialundervisning for noen få elever i stedet flyttes til å undervise en hel klasse.
Ingen vet hvor ofte timer blir avlyst på denne måten, og dette viser seg å være et problem som gjelder mange norske kommuner.
Svarene i NRKs undersøkelse fra rektorer rundt om i landet er urovekkende:
- Seks av ti rektorer svarte at ikke alle timene med vedtatt spesialundervisning ble gjennomført.
- NRKs beregninger basert på rektorenes svar og tall fra Udir viser at mer enn 1,3 millioner timer ikke ble gjennomført sist skoleår.
- Nesten hver fjerde rektor sier de ikke har oversikt over hvor mange av timene som er gjennomført.
Skoleåret 2021/2022 var preget av pandemi, som kan ha påvirket svarene. Likevel, når man prøver å finne nasjonale statistikker om spesialundervisning, får man forsvinnende lite treff. Dette kan være et symptom på at vedtakene ikke følges godt nok opp.
Frogn har en kvalitetsmelding hvor spesialundervisning nevnes. Det er naturlig at spesialundervisning ikke skrives om på detaljnivå i kvalitetsmeldingen, av hensyn til personvernet. Samtidig er det behov for å ha oversikt over at vedtak faktisk følges opp. Kvalitetsmeldingen sier at «Statsforvalteren gjennomfører også tilsyn med skoleeiers plikt til regeletterlevelse, enten gjennom planlagte tilsyn eller dersom de trenger informasjon i forbindelse med klager. Eksempler er […] manglende spesialundervisning […]». Videre får vi vite antall barn som får spesialundervisning i Frognskolen.
Høyre har inntrykk av at det jobbes godt med spesialundervisningen i Frogn basert på tidligere orienteringer. Samtidig er det viktig at elever som har krav på det, får sin tid med tilrettelagt undervisning. Det er bakgrunnen for at vi nå fremmer denne interpellasjonen.
Spørsmålene er som følger:
- Hvordan følger Frogn kommune opp at elever med vedtak eller anbefaling om spesialundervisning får sine timer eller oppfølgingen de har krav på?
- Følger statsforvalteren opp sitt tilsyn ved manglende spesialundervisning?