Planprogram for arealdelen og samfunnsdelen
Kommunestyret har behandlet planprogrammet for ny rullering av arealdelen og samfunnsdelen. Høyres forslag ble vedtatt.

Avgrensning av omfanget for revidering av kommuneplanens arealdel:
- Oppdatere og revidere bestemmelser, hensynssoner og retningslinjer, spesielt krav til regulering i eksisterende boligområder.
- Kommunedelplan for Nordre Frogn innarbeides ikke.
- Vurdere kommunens egne behov for offentlige arealer
- Gjennomføre «planvask»; en gjennomgang av eldre reguleringsplaner vedtatt før Naturmangfoldsloven kom i 2009, for bl.a. å ivareta hensynet til naturverdier, samt vurdere om eldre planer skal oppheves eller endres.
- Vurdere arealer for masseforvaltning, eventuelt i samarbeid med andre kommuner. Primært handler det om å kunne ta imot og knuse rene masser, ikke deponi.
I tillegg til de skisserte områdene i saksfremlegget, skal følgende vektlegges i samfunnsdelen:
- Økonomisk bærekraft, både for kommunen og innbyggerne.
- Oppfølging av målsettingene satt i boligsosial handlingsplan, med mål om å tilrettelegge for generasjonsboliger og flere førstegangsetablere og barnefamilier.
- Utvikling av Drøbak sentrum.
- Strandsoneforvaltning – tilgjengelighet og oppfølging av tiltaksplanen for Oslofjorden.
Arealdelen
Formålet med avgrensningen er å sikre en målrettet og effektiv planprosess som svarer på dagens utfordringer og fremtidige behov i Frogn kommune. Primært bør det jobbes med bestemmelsene i eksisterende arealplan som vi ser ikke fungerer. Det kan også være nødvendig å oppdatere i tråd med nye mål i samfunnsdelen. Rullering av arealdelen og samfunnsdelen bør sammen jobbe mot å rigge Frogn for økt tilflytting og økonomisk bærekraft.
Det er enkeltbestemmelser i dagens arealdel som er til hinder for ønsket utvikling i Frogn. Det er foreslått å ta en gjennomgang av disse bestemmelsene, med sikte på forenklig og tydeliggjøring. Det bør spesielt ses på krav til regulering innenfor eksisterende boligområder.
Kommunedelplanen for Nordre Frogn innarbeides ikke i arealdelen. En samkjøring av bestemmelsene vil kunne bety at det som ikke fungerer i dag, vil komme til å gjelde for Nordre Frogn. Det virker ikke hensiktsmessig å samkjøre bestemmelsene, når de som ligger i kommunedelplanen fungerer bedre for området.
De siste årene har det vært et prioritert arbeid med å følge opp ulovligheter i strandssonen. HMPB har også hatt flere saker om dette til behandling, og det er et viktig arbeid som bør videreføres. Det er ønskelig at rulleringen av arealdelen skal være avgrenset og effektiv, og en gjennomgang av arealbruk i strandsonen vil være et omfattende arbeid som ikke burde være en del av denne rulleringen. Strandsoneforvaltning, tilgjengelighet for allmennheten og oppfølging av tiltaksplanen for Oslofjorden foreslås lagt til kommuneplanens samfunnsdel i denne rulleringen.
Samfunnsdelen
I kommuneplanens samfunnsdel har vi mulighet til å skissere de overordnede utviklingstrekkene for Frogn. Både kommunens økonomi og innbyggernes levekostnader må tas hensyn til for å sikre langsiktig planlegging og rettferdig fordeling av kommunale tjenester og investeringer.
Frogn har tidligere vedtatt en boligsosial handlingsplan. Det er viktig at målsettingene i denne følges opp. Frogn må tilrettelegge for at førstegangsetablerere og barnefamilier kan etablere seg i kommunen, samt sikre at flere kan bo hjemme lenger ved å fjerne unødvendige hindringer for etablering av generasjonsboliger. Det er viktig både i et økonomisk og sosialt bærekraftig perspektiv.
Drøbak sentrum er en av kommunens viktigste områder. Sentrum er et knutepunkt for handel, kultur og sosiale møteplasser. Planlegging som styrker sentrumsfunksjoner vil bidra til lokal verdiskaping, attraktiv stedsutvikling og gode bomiljøer, og er slik sett et viktig område i samfunnsdelen.