Skolemiljøet i Frogn

I kommunestyret 08.05 fremmet Høyre, ved Sigbjørn Odden, følgende spørsmål:

Den siste tiden har det pågått en debatt om vold, trusler og utagerende atferd i norske klasserom.


Prosessor Ole Martin Moen har nylig tatt opp utfordringen med voldelige klasserom (Dagsavisen 21. april). Han sier at vold, trusler, utagerende atferd og krenkende språkbruk er blitt hverdagskost i mange norske klasserom. For medelever kan konsekvensene bli dramatiske. Han mener det er barnemishandling å tvinge barn til å være der.

Det samme bildet bekreftes av Kjersti Botnan Larsen i barnehage- og utdanningsavdelingen hos Statsforvalteren i Oslo og Viken. Hun sier (Dagsavisen 24. april) at flere og flere saker som Statsforvalteren mottar dreier seg om klager knyttet til utrygge klasse- og skolemiljø. Hun ser rett og slett en eksplosiv økning i antall barn og foreldre som melder fra.

Mange saker er veldig alvorlige og dreier seg om langvarig mobbing og utestenging, vold, trusler og vedvarende dårlig klassemiljø. Oftere og oftere er det elever som skaper frykt i en hel klasse eller på et trinn gjennom utestenging, utagering, vold og trusler. Man kan nesten si at enkeltelever kontrollerer hele klasser og trinn. Det er en klar tendens at ting får utvikle seg for lenge før skolen tar grep.

I saker der det over tid har vært tegn på at et klassemiljø er utrygt, viser det seg senere at skolen har vegret seg for å definere det som en skolemiljøsak. Terskelen er for høy mange steder. Dermed får situasjonen eskalere, og man kommer sent på banen med tiltak. Det pekes ikke på noen spesielle skoler eller kommuner og Frogn Høyre ønsker mer kunnskap om den faktiske situasjonen i vår kommune

Spørsmål til ordfører:

  1. I hvilket omfang har Frogn kommune utfordringer knyttet til vold, trusler og utagerende
    atferd i kommunens klasserom?
  2. Har skolene tilstrekkelige verktøy til å kunne håndtere slike utfordringer?