Tidlig innsats gir flere muligheter
En av skolens viktigste oppgaver er at alle elever lærer seg de grunnleggende ferdighetene; lesing, skriving og regning. Derfor er tidlig innsats i skoleløpet avgjørende.
Denne uken ble PISA-resultatet kjent. De viste urovekkende tall for norske elever. Spesielt bekymringsverdig er det at det står dårligere til med de grunnleggende ferdighetene.
Ikke alle barn får den hjelpen de trenger, eller får den for sent. For å unngå at små hull vokser seg store, må innsatsen settes inn tidlig – allerede i barnehagen. Det er viktig at barn som trenger ekstra støtte, fanges opp så tidlig som mulig slik at gode og tilpassede tiltak kan settes inn.
De fleste barn synes det er spennende å begynne på skolen, men ikke alle. Mange barn opplever overgangene i skoleløpet som store. Enkelte barn strever ekstra i forbindelse med overgangen, spesielt barn med særskilte behov og barn med språklige utfordringer. Det må bli bedre kontakt mellom foreldre, barnehage og skole i barnas overgang fra barnehage til skole, slik at overgangen oppleves som trygg og god for alle.
Vi må gjøre mer for å sørge for at lærere og barnehagelærere har tid til å fange opp de barna som sliter tidlig, slik at små problemer ikke får vokse seg større. Skolen og barnehagen må se det enkelte barn, og lærerne må få de verktøyene de trenger for å følge opp barna på det nivået de er på. Både de barna som sliter, og de som trenger større utfordringer.
For Høyre er det derfor viktig at skolen og barnehagene ikke tappes for ressurser til å drive dette arbeidet, selv om kommunen er i en svært krevende økonomisk situasjon. Vi la derfor tilbake en stor del av de foreslåtte kuttene, slik at det er ressurser til å drive tidlig innsats.
I Frogn er skolene og barnehagene fulle av dyktige pedagoger og barn med lærelyst. Vårt mål er å få frem det beste i hver enkelt elev og la alle oppfylle sitt potensial. Barna skal lære det de trenger for å være forberedt på videre utdanning og arbeid, og kunne leve gode liv. Det gir et samfunn med muligheter for alle.