Bedre læring og livskvalitet

Kunnskap og mestring i skolen er et av flere tema for Høyre.Hvor du bor eller hvilken familie du kommer fra skal ikke ha noe å si for hva du kan utrette på skolen. Vi må sørge for at alle elever opplever kunnskap og mestring i skolen. Tidlig innsats når ikke alt går på skinner er viktig. Det sier Liv Todnem noe om her.

Grunnlaget for et godt selvstendig liv blir lagt i hjemmet, i barnehagen og i skolen. Sosial kompetanse og lese- og skrivekunnskaper er viktige forutsetninger som skal utvikles i barnehagen og skole for å mestre livet. Men vi må aldri glemme at foresatte er viktige samarbeidspartnere.

Vi sender våre håpefulle av sted til barnehagen og skolen. Her ønsker vi at de skal få masse læringsutbytte og ikke minst trives. Men noen trenger mer hjelp enn andre på veien. Behovet for rett hjelp må fanges opp så tidlig som mulig og før utfordringene blir for store. Det nytter ikke å håpe at ting går over eller skyve utfordringene foran seg til neste budsjettår.

Jeg har i mine mer enn 30 år i barneskolen opplevd når ungene knekker lesekoden, gløden i øynene og smilet når de sier: jeg kan jo lese. Det er ubetalelige øyeblikk. Er det noen som sliter med å knekke lesekoden, må hjelpen intensiveres. Undesøkelser viser at frafallet reduseres i videregående skole om en har knekt lesekoden tidlig.

Det er ekstra viktig å være obs på fravær blant de yngste. Grunnene til fravær kan være forskjellige, men elevene må være på skolen for å lære. Derfor er det viktig å ta tak i slike utfordringer.

Gjesdal Høyre sier i vårt program at Høyre ønsker en skole som ser hver enkel elev, tar vare på leselysten og som gi muligheter videre i livet. Samtidig skal skolen være et trygt sted hvor en skal på hjelp til å mestre livet, ikke bare fagene for å klare denne jobben i barnehage og skole er medarbeiderne og deres kompetanse uvurderlig. Det er viktig at disse blir verdsatt, og gis mulighet til å utføre sitt arbeid og videreutvikle seg.

Ja, da er tidlig innsats som et kinderegg, en investering i bedre læring, bedre livskvalitet til den enkelte og bedre økonomi for kommunen på sikt.

Les hele programmet vårt ved å trykke her.

Liv Todnem

3.kandidat Gjesdal Høyre